همانطور که میدانید، در حال حاظر 4 نوع بازار مبادلاتی در حال فعالیت می باشند

(بازار بورس، بازار کالا، بازار ارز و صرافی های ارز دیجیتال).

تا همین چند وقت پیش، برای انجام معاملات در بازار های مالی شما مجبور بودید در هر یک از آن ها، حسابی جداگانه داشته باشید. معامله سهام شرکت های خارجی، بنا به یکسری از قانون گذاری ها، کاملا غیر ممکن بود.

با این حال، پس از راه اندازی CFD توسط کارگزاری های انگلیسی، هر کس می تواند هر چیزی را فقط با یک حساب معامله کند.

CFD ها بطور کلی دارایی محسوب نمی شوند و فقط معامله ای برای قیمت آن دارایی هستند. با این قرداد شما فقط اختلاف قیمت بین لحظه معامله تا لحظه بسته شدن معامله را بدست خواهید آورد و مالک خود دارایی نیستید.

این باعث می شود که CFD ها بسیار راحت تر و ارزان تر و ساده تر از معاملات آتی یا بازار آپشن (گزینه ها) استفاده شوند.

 

CFD (قرداد ما به التفاوت) چیست؟

بیایید معنی CFD را بررسی کنیم. در اینجا یک تعریف کلی برای CFD خواهیم داشت:

CFD مخفف عبارت Contract for Difference (قرارداد برای تفاوت) می باشد.

CFD نوعی معامله بین دو طرف در رابطه با ارزش یک نماد مالی در آینده است که در آن هر دو طرف متعهد می شوند مبلغی برابر با اختلاف قیمت باز شدن معامله و قیمت بسته شدن معامله را تسویه کنند.

بنابراین CFD چیست؟ بیایید معنی CFD را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. CFD یک “قرداد ما به التفاوت” می باشد و در اصل قرداد یا معالمه ای بین فروشنده و خریدار است که هدف آن سودگیری برای تفاوت قیمت در آینده با قیمتی که معامله در آن باز شده، می باشد.

اگر قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن معامله بالاتر باشد، فروشنده ما به التفاوت را به خریدار پرداخت می کند و اگر قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن معالمه باشد، خریدار ما به التفاوت را به فروشنده پرداخت می کند.

و البته، از آنجا که قرداد CFD یک ابزار مالی مشتقه می باشد، علاوه بر خود تفاوت، مدت زمان تعیین این اختلاف نیز در نظر گرفته خواهد شد.

در ابتدا، وظیفه اصلی قردادهای CFD، ممکن سازی انجام معامله بر روی بازار های سهام بود و از آنجا که CFD های سهام از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، ما در مثال های خود از CFD های سهام استفاده می کنیم.

فرض کنیم شما می خواهید 100 قرداد سهام شرکت بوئینگ را خریداری کنید، هزینه یک سهم 160 دلار می باشد. اگر بخواهید این سهام را مستقیما خریداری کنید، شما به 16 هزار دلار سرمایه نیاز خواهید داشت.

اما در صورت خرید این سهام به صورت CFD، نیازی نیست تا کل مبلغ را در حساب معاملاتی خود داشته باشید، و فقط به مارجین نیاز خواهید داشت. کارگزاری ها دارای مارجین دو درصدی برای سهام می باشد.

بنابراین برای خرید 100 لات از CFD سهام #BA (کمپانی بوئینگ)، شما به 2 درصد از 16000 دلار نیاز خواهید داشت، که حدودا 320 دلار خواهد بود + اندکی کارمزد که آن را در محسابات فعلی لحاظ نخواهیم کرد. فرض کنید که پس از چند روز قیمت سهام به 170 دلار رسیده است. قیمت افزایش یافته است، این بدین معنی است که فروشنده باید مبلغ ما به التفاوت را که برابر با 170 – 160 = 10$ می باشد به ما پرداخت کند. حالا ما 10 را در تعداد قرارداد ها (100) ضرب می کنیم و در نتیجه 1000 دلار دریافت می کنیم.

امیدوارم از این به بعد بتوانید معنای CFD را بطور کامل درک کنید.

cfd

حال بیایید ببینیم به جای خرید قرارداد های ما به التفاوت، با خرید خود سهام چه نتیجه ای خواهیم گرفت.

تصور کنید ما 100 سهم را به قیمت 16000 دلار خریداری کرده ایم، قیمت به 170 دلار رسیده است و ارزش سهام ما به 17000 دلار رسیده است. 17,000 – 16,000 = 1,000 پس 1000 دلار سود کرده ایم. همانطور که می بینید میزان سود برابر است اما اگر سهام می خریدیم 16000 دلار در حساب خود نیاز داشتیم.

اگر همین سهام را به صورت CFD خریداری می کردیم، فقط به 320 دلار نیاز داشتیم. بنابراین اگر تفاوتی بین دو روش وجود ندارد، چرا باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم؟ در جواب این سوال می توان گفت که این امر یکی از مزیت های اصلی CFD  نسبت به خرید دارایی اصلی است.

در نتیجه، بدیهی است که با قرداد های ما به التفاوت می توان معاملاتی انجام داد که قبلا انجام آنها غیر ممکن بود. ما برای دستیابی به سود دهی مناسب، به یک لات سرمایه نیاز نخواهیم داشت.

در مثالی که زده شد، ما با سرمایه گذاری 320 دلار، 1000 دلار بازگشت سرمایه داشتیم و میزان این سود بیش از 300 درصد می باشد، در حالی که انجام چنین معامله ای از طریق خرید خود سهام، تقریبا غیر ممکن بود.

معالمات CFD چیست

برای درک اهداف بازار CFD، دلیل محبوبیت آن در جهان، و چگونگی عملکرد CFD، بیایید نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

قرداد های اولیه در اواسط دهه 90 (قرن گذشته) در لندن ظاهر شدند و در آن روز ها، بازار فارکس هنوز جوان بود و فقط به معنی مستقیم صرافی عمل می کرد، یعنی فقط می توانستید ارز ها را در آن معالمه نمایید.

قدرت اصلی معاملات، در بورس اوراق بهادار متمرکز بود، جایی که دارایی های واقعی (سهام و اوراق قرضه) و مشتقات توسط مشتریان معامله می شد.

از آنجایی که بورس اوراق بهادار اساسا یک بازار اصلی بود، گزینه دیگری برای معامله گران آن زمان وجود نداشت و دولت این بازار را هر طور که صلاح می دانست تنظیم و قانون گذاری می کرد. قانون مبادلات تقرییا هر ساله تغییر می کرد و محدودیت اصلی مربوط به استفاده از اهرم بود.

البته، امروزه ما عادت کرده ایم که از اهرم مطابق میل خود استفاده کنیم که این عدد می تواند بازه ای بین 1:1 تا 1:1000 باشد. در آن زمان حتی اهرم 1:5 هم  فقط برای تعداد محدودی از سرمایه داران مالی در دسترس بود.

دومین مالیات اصلی Stamp Duty بود. این مالیات حق کمیسیون های بزرگ خرید املاک و مستغلات، زمین و همچنین سهام، و اوراق قرضه و سایر ابزارهای سرمایه گذاری را در بر می گرفت.

این دو دلیل تبدیل به یک نیروی محرکه اصلی برای سرمایه گذاران، به منظور جستجوی راه حلی برای جلوگیری از این محدودیت ها شده بود.

بنابراین شرکت مشتقه جوان Smith Nwe Court یک راه حل برای این مشکل پیدا کرد. “اگر ما به خود شرکت علاقه نداشته و فقط می خواهیم از سود آن استفاده کنیم چرا سهم آن را خریده و ثبتشان کنیم و هزینه ها و مالیات های بالای آن را بپردازیم؟”

این شرکت تصمیم گرفت خدمت جدیدی ارائه داده که توسط آن خود مشتریان سهام را معامله نکرده و قرداد اختلاف قیمت (CFD) آن را خرید و فروش نمایند و از آنجا که صادر کننده این قرداد ها خود شرکت کارگزاری بود، این حق را داشت که آنها را با هر اهرمی که مشتری می خواهند بفروشد.

در ابتدا فقط شکارچیان معاملات کوتاه مدت به ابزارهای جدید علاقه مند بودند، اما بعدها سرمایه گذاران بزرگ به صورت جدی معاملات سهام CFD را زیر نظر گرفتند. این قابلیت به آنها این امکان را می داد که از پرداخت مالیات زیاد اجتناب کنند چرا که به صورت واقعی مالک دارایی پایه نبودند.

در اواخر دهه 90، رونق شرکت های فناوری آغاز شد و قرداد های ما به التفاوت به طور قابل توجهی تغییر کردند.
 Gerard and Intercommodities اولین شرکتی بود که به مشتریان خود سهام CFD را از طریق اینترنت در بستر ویژه GNI Touch  عرضه کرد. با این ترتیب اولین نمونه از بازار مدرن فارکس متولد شدند.

با گذشت زمان، معاملات آنلاین CFD سهام  توسط شرکت های مالی دیگر در دنیا پایه گذاری شد.

در واقع، کارگزاران CFD در آن زمان، بازاری ایجاد کردند که کار برای یک معامله گر خصوصی را بسیار ساده تر کرده و شما نیازی به حرفه ای بودن در این بازار نداشتید.

بازار CFD به هر کسی اجازه می داد تا بدون داشتن دارایی واقعی از تفاوت قیمت سود کسب کند. این کار باعث صرفه جویی نیز هستند چرا که نیازی نیست منتظر بمانید تا درخواست شما برای خرید اوراق بهادار تمام پروسه مورد نیاز را از کارگزاری تا بازار مبادلات و بعد تسویه حساب و سپرده گذاری را سپری نماید.



CFD یک ابزار مالی مشتقه می باشد، یعنی بر اساس یک دارایی اصلی ایجاد شده است.

اولین CFD بر اساس بازار سهام بنا شد، و امروزه تقریبا برای هر چیزی که می شود آن را فروخت، قرداد ما به التفاوت وجود دارد.

اخیرا، یک قرداد CFD برای دمای خارجی در ایالات متحده ایجاد شده است. دو نفر مبلغی را به روش غیر معمول شرط بسته اند و بازنده باید میزان تفاوت دما از زمان انعقاد قرارداد را به برنده پرداخت کند. انجام معاملات CFD از مزایای بسیاری برخوردار است. این مزایا عملا شامل اهرم نامحدود، معاملات فوری و با مارجین کم می باشند. و از همه مهم تر، شما می توانید با استفاده از قابلیت های CFD معالمات شورت (فروش) باز نمایید، در حالی که در معاملات بدون مارجین سهام، شما فقط می توانستید سفارش لانگ باز کرده و یا سفارشات خود را ببندید

چگونگی عملکرد CFD با ذکر مثال

حال بیایید ببنیم نحوه انجام معاملات CFD به چه شکل می باشد. بهتر است از یک مثال واقعی استفاده کنیم.

به عنوان مثال، ما تصمیم گرفتیمCFD سهام تسلا (#TSLA) را خریداری کنیم. به نظر من اکنون یک لحظه مناسب برای خرید قردادهای سهام این شرکت خاص می باشد. آنها اخریا افت قابل توجهی داشتند و طبق یکی از استراتژی های اصلی که در پایین توضیح خواهم داد، خرید این سهم منطقی به نظر می رسد.

قبل از خرید یا فروش هر چیزی باید جوانب مثبت و منفی آن را بسنجید. مزایای این خرید شامل، سود پیش بینی شده و معایب این کار، خطرات احتمالی و مقدار کمیسیون ها و اسپرد می باشند.

همه چیز در مورد سود مشخص است، حال بیایید ریسک ها را با جزئیات بیشتری بررسی نماییم. سریعترین راه برای محاسبه این پارامتر ها ماشین حساب معامله گری است. 

اولین قدم این است که پارامتر های حساب معاملاتی خود را وارد نمایید: نوع حساب، ارز انتخابی و اهرم مورد نظر. من پارامتر های حساب معاملاتی خود را وارد کرده ام؛

اکنون بیایید تنظیمات معاملاتی که می خواهیم در آینده انجام دهیم را بررسی نماییم. نوع نماد معاملاتی را انتخاب کنید، در مورد مثال، ما از “قرارداد ما به التفاوت NASDAQ” استفاده می کنیم؛

در قدم بعدی، سهام شرکت مورد نظر را انتخاب می کنیم. همانطور که قبلا تصمیم گرفتیم این سهام تسلا می باشد که با نماد #TSLA نمایش داده می شود؛

سپس، حجم تخمینی معالمه یا مقدار CFD که می خواهید خریداری کنید را وارد کنید. در اینجا باید بدانید که تعداد قرداد در یک لات چقدر است (مترجم: ارزش یک لات را در نماد مورد نظر بدانید). در  CFDسهام، همیشه یک CFD برابر با یک لات می باشد. من تصمیم دارم 100 لات خریداری کنم؛

نوع معامله را انتخاب کنید. در این مثال ما قصد انجام معامله “لانگ” یا خرید را داریم؛

حال ما قیمت را در نقطه ای که می خواهیم خرید کنیم تعیین می کنیم. از آنجایی که من قصد خرید با قیمت فعلی را دارم، این قسمت به صورت خودکار کامل خواهد شد.

اکنون قیمتی را که انتظار داریم ببینیم، تعیین می کنیم. من انتظار دارم رشد احتمالی این سهام، تا قیمت تقریبی 460 دلار به ازای هر سهم باشد.

پس از وارد کردن پارامتر ها، “محاسبه” را فشار دهید، و در زیر تمامی پارمتر های موجود برای معاملات فیوچر (معاملات آتی) ظاهر می شوند؛

در ابتدا، بیایید به قیمت هر پوینت نگاهی داشته باشیم. با در نظر گرفتن حجمی که می خواهیم استفاده کنیم این مقدار برابر با 1 دلار می باشد؛

سپس، شما می توانید مارجین مورد نیاز را مشاهده کنید. این مبلغی است که برای خرید 100 قرداد در حساب لازم دارید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، ما به کل ارزش سهام احتیاج نداریم، بلکه فقط به 3 درصد از کل مبلغ نیاز خواهیم داشت که به شرح زیر محاسبه می شود:

 

در این مرحله باید میزان سواپ و کمیسیون شبانه را بررسی کنیم.

و در نهایت، ماشین حساب سود تخمینی ما را با پارامتر های وارد شده محسابه می کند.

هزینه ی دیگری نیز وجود دارد – کارمزد.

همانطور که می دانید، اغلب کارگزاری های فعال در بازار CFD، دارای دو نوع حساب معاملاتی کلاسیک و ECN هستند. البته، حسابهای آزمایشی (دمو) نیز وجود دارند، اما داستان آن کاملا متفاوت می باشد. اگر بخواهم بطور خلاصه توضیح دهم، اختلاف اصلی بین این حساب ها در انواع و مقادیر کارمزد ها می باشد، که این کارمزد ها عبارتند از اسپرد و سواپ و کمیسیون.

در حساب های کلاسیک، اسپرد بیشتر از حساب های ECN می باشد که از دو جز تشکیل شده است، اسپرد کارگزاری و اسپرد بازار مبادلاتی.

بازار یک منطقه معاملاتی آزاد می باشد و همه خواهان کسب درآمد هستند، هم صرافی و هم خود بازار مبادلاتی. حساب های ECN از بازار به اصطلاح خام و بدون مارک اپ بروکر تشکیل شده اند که این مساله برای معامله گرانی که در بازه های زمانی کوتاه کار می کنند بسیار جذاب می باشد.

اما از آنجا که این برای کارگزاری سودمند نیست، آنها از این حساب ها کمیسیون می گیرند که همیشه یک مبلغ ثابت می باشد. این کمیسیون برای نماد های معاملاتی مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان مثال، برای CFD های سهام 25 سنت به ازای هر لات می باشد.

و حال یک ترفند:

تصویر بالا نشان می دهد که چگونه من دو قرداد متفاوت CFD را، که یکی مربوط به سهام گوگل و دیگری برای جنرال الکتریک می باشد، فروخته ام.

توجه کنید که قیمت سهام این شرکت ها چقدر با هم تفاوت دارند. اما نکته قابل توجه این است که کمیسیون در هر مورد 25 سنت می باشد. با این حال، برای سهام گوگل، این کارمزد فقط 0.017 درصد از قیمت سهم می باشد که مقدار ناچیزی است. اما برای جنرال الکتریک، این کارمزد برابر با 4.09% از قیمت سهم می باشد.

بنابراین می بینیم که در چنین شرایطی معالمه سهم هایی که گرانتر می باشند سود بیشتری دارد. با بررسی این مثال، احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که حساب های ECN عمدتا برای CFD ایجاده شده اند.

قبل از شروع معالمه، بیایید یاد بگیریم که هنگام کار با قرارداد های ما به التفاوت سود چگونه ایجاد می شود.

در معالمات CFD ما از تفاوت قیمت باز شدن معامله و قیمت بسته شدن معالمه سود می کنیم.

در ابتدا بیایید ببینیم هنگام خرید CFD چه اتفاقی می افتد.

تصویر بالا معالمه خرید CFD نزدک را نشان می دهد.

از آنجا که قیمت دارایی اصلی و قیمت قرداد CFD، یکسان می باشد، سود و زیان به روش معمول محسابه می شود. هر چیزی بالاتر از قیمت خرید سود عاید ما خواهد کرد و هر چیزی که زیر آن باشد ضرر خواهد بود. هر زمان که بخواهید می توانید CFD را ببندید.

 

 

زمانی که سفارش شورت باز می کنید، اساسا همان کارهای قبل را انجام خواهید داد، فقط اکنون زمانی سود خواهید کرد که قیمت پایین تر از قیمت باز شدن معالمه باشد.

مساله مهم دیگر مدت زمان معالمه CFD می باشد، در اینجا من آن را با نزدیک ترین مشتقات آن یعنی معاملات آتی (فیوچرز) و بازار گزینه ها (آپشن) مقایسه خواهم کرد.

همانطور که می دانید، یکی از اصلی ترین پارامتر های موثر بر سود هنگام کار با مشتقات، مدت زمان معالمه می باشد.

در تصویر بالا، من CFD را با یک قرداد آتی و آپشن، در بازه زمانی یک ساله مقایسه کردم.

همانطور که می بینید، برای اینکه ضرر نکنید باید در هر یک چهارم، معاملات فیوچرز و آپشن خود را منعقد کنید. شما می توانید یک معالمه آتی را برای یک سال خریداری نمایید، اما قیمت خرید آن، بسیار بالاتر از قیمت فعلی بازار خواهد بود.

این مورد در بازار آپشن نیز به این شکل است. اما قرداد های ما به التفاوت ابزار نامشخصی هستند، چرا که دارایی اساس سر رسید ندارد. می توانید معامله خود را تا زمانی که دوست دارید باز نگه دارید.

حال بیایید یک معالمه را بررسی کنیم.

برای شفافیت بیشتر، من به طور همزمان در دو حساب مختلف ECN و کلاسیک معامله انجام دادم تا تفاوت محسوس بین شرایط معامله را به خوبی درک کنید.

شرایط معامله در نماد مالی مورد نظرتان را می توانید در تب “اطلاعات نماد” مشاهده کنید.

 

  1. اولین و مهمترین تفاوت، اسپرد یا اختلاف قیمت خرید و فروش می باشد. حساب های ECN از اسپرد خام بازار بدون مارک اپ کارگزاری استفاده می کنند و این مساله به وضوح در تصویر بالا دیده می شود. میزان اسپرد در حساب ECN، 75 پوینت می باشد در حالی که در حساب کلاسیک 94 پوینت بوده است.
  2. اختلاف دوم میزان اهرمی است که برای نماد مالی وجود دارد، که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در حساب ECN اهرم 1:50 و در حساب کلاسیک اهرم 1:33 را انتخاب کردیم.
  3. تفاوت سوم، درصد مارجین است که نشان گر مارجین مورد نیاز برای معامله CFD می باشد. در حساب های ECN این مقدار 2 درصد کل دارایی اساسی است و در حساب های کلاسیک میزان آن 3 درصد می باشد، که به معنای نیاز به سرمایه بیشتر در این حساب می باشد.

و در ادامه…..

 

 

توسط AVA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *