سوآپ مبادلات ارز خارجی به تفاوت میان نرخ بهره ی بانک های صادر کننده ی دو ارز موجود در جفت ارزی اشاره دارد

و زمانی که در اکانت کاربر پوزیشن معاملاتی به شکل شبانه نگهداری می شود

این سوآپ به آن اکانت ریخته شده و یا از آن کسر می شود.

بانک های مرکزی هر کشور نرخ بهره ی اصلی خود را مشخص می کنند. این نرخ همان نرخی است که در آن بانک مرکزی به سایر بانک های وام می دهد. این نرخ ممکن است در طی سال تغییر کند اما سطح آغازین آن در نخستین نشست سالانه بانک مرکزی تعیین می گردد. 

در بازار مبادلات ارزی جفت های ارزی مبادله می شوند. دو ارز موجود در یک جفت در معامله حضور دارند و هر یک از آنان نرخ بهره ی خود را دارا هستند. 

هر جفت ارزی از یک ارز پایه و ارز مظنه تشکیل شده است. ارز پایه همان ارزی است که می خریم و ارز مظنه همان ارزی است که ارز پایه را با آن خریداری می کنیم. 

ارز پایه را ارز واریزی نیز نام گذاری کرده اند. این ارز مورد استفاده ی ما است و بازار مبادلات از آن در طی روز استفاده می کند بنابراین باید درصد مشخصی از آن را به ما بپردازد. 

به ارز مظنه، ارز مقابل هم گفته می شود. این ارز به بانک تعلق داشته و ما آن را از بانک وام می گیریم. بنابراین، دقیقا همانند وام های مصرف کنندگان، ما به بانک برای استفاده از ارزی که در دست دارد بهره پرداخت می کنیم. 

سوآپ در حالتی که پرداخت می شود منفی و زمانی که به حساب واریز می شود مثبت است. 

در صورتی که سوآپ منفی (با علامت منفی یا – نشان داده می شود) باشد، زمانی که وجه را از حساب خود برداشت می کنید این سوآپ کسر می شود. در صورتی که تفاوت نرخ بهره یک سوآپ مثبت را ایجاد کند، پول از حساب شما برداشت نمی شود اما بلکه تعدادی واحد پولی جدید به آن اضافه می گردد. 

بنابراین اگر مشتری یک پوزیشن باز در زمان بسته شدن بازار معاملاتی نیویورک داشته باشد آنگاه عملیات سوآپ ارزی اجرایی می شود. این بدین معنی است که پوزیشن معاملاتی در روز جدید به صورت همزمان بسته و باز می شود اما در پروفایل مشتری یک باز و بسته شدن واقعی را مشاهده نمی کنیم و صرفا اضافه شدن اعتبار یا برداشت بهره در آن نمایش داده می شود. 

اگر چه، روزهایی وجود دارد که در آن این نوع از عملیات معاملاتی به صورت سه گانه انجام می شود که ”روز سوآپ سه گانه” نام گذاری شده است. برای جفت های ارزی در بازار فارکس، در شب های چهارشنبه یا پنجشنبه این اتفاق می افتد. این بدین دلیل است که پرداخت های مرتبط با مبادله ی ارزی یک پوزیشن باز در روز چهارشنبه در روز جمعه انجام می شود. بنابراین، محاسبات پوزیشن که از روز چهارشنبه به روز پنجشنبه انتقال یافته در روز بعد انجام می شود. روز معاملاتی بعد از جمعه همواره روز دوشنبه است که در مجموع سه روز را ایجاد می کند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *