ربات های معاملاتی فارکس یا مشاوران متخصص (EA ها) در واقع ساز و کارهایی خودکار هستند که بر اساس الگوریتم تعیین شده در کد برای مدت زمانی طولانی و بدون دخالت انسانی معاملات را باز و بسته می کنند. 

معاملات الگوریتمی در دهه ی ۸۰ و ۹۰ میلادی قرن گذشته با رشد تکنولوژی کامپیوتری پدید آمد زیرا لازم بود که فرآیند معاملات سریع تر و قسمتی از آن خودکار شود. 

برخی واقعیات جالب:

  • سیگنالی که با کابل فیبری-اوپتیک از نیویورک به شیکاگو منتقل می شود به طور متوسط ۶.۵۵ میلی ثانیه طول می کشد. 
  • برای افزایش سرعت، برخی شرکت ها به سراغ موج های رادیویی میکرو رفته اند. با کمک آن ها سیگنال ها فاصله ی یکسان را در طی ۴.۲۵ میلی ثانیه طی می کنند – این تفاوت یک مزیت رقابتی را در انجام دادن معاملات ایجاد می کند. 
  • شرکت Spread Networks یک کابل فیبری-اوپتیکی بین شیکاگو و نیویورک در کوتاه ترین فاصله ی در دسترس کشید و برای این کار سوراخی در یک کوه ایجاد کرد. مبلغ سرمایه گذاری مورد نیاز برای این کار ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا بود و نتیجه ای که حاصل شد کاهش فاصله ی انتقال سیگنال به ۳ ثانیه بود. 
  • یک ربات HFT (ربات های معامله گر با فرکانس بالا) به طور متوسط به ازای هر معامله ۰.۰۹ سنت سود می دهد. این یعنی در مقیاس ۲۶۰ میلی ثانیه حدود ۵۰۰۰ معامله انجام می شود.

به گفته ی نهادهای وضع کننده مقررات، معامله با استفاده از ربات های HFT، یادگیری ماشینی، و معامله با استفاده از هوش مصنوعی حدود ۶۰-۸۰ درصد مجموع گردش درآمد بازار را تشکیل می دهند. ارائه دادن یک عدد دقیق سخت است چون از لحاظ تکنیکی بسیاری از راهبردهای مرتبطی که مورد استفاده قرار می گیرند قوانین را نقض می کنند. علاوه بر این، نهادهای واضع مقررات نمی توانند تمامی تراکنش ها را پیگیری کنند چون میلیون ها تراکنش انجام می شود و در فاصله ی میلی ثانیه به اتمام می رسند. 

در معاملاتی که اشخاص انجام می دهند، ربات های مشاور نقشی مشابه دارند. وظیفه ی اصلی آن ها انجام دادن فوری معامله در جایی است که اگر یک شخص واقعی بخواهد آن معامله را انجام دهد وقتش را برای تحلیل و اتخاذ تصمیم هدر می دهد. همچنین، ربات ها معامله را در حالتی خودکار قرار می دهند و بدین ترتیب بار هیجانی را از بین برده و به شما امکان ذخیره کردن وقت را می دهند. 

ربات فارکس چگونه کار می کند؟

مشاوران معامله در بازار فارکس (ربات های خودکار) یک الگوریتم اتوماتیک بوده که وظایف زیر را بر عهده می گیرد:

.

  • پردازش فوری حجم بزرگی از داده ها. برخی ربات های اتوماتیک حتی تحلیل فاندمنتال هم انجام می دهند؛
  • معامله کردن را خودکار می کند: یعنی فعالیت هایی انجام می دهد که قبلا به شکل دستی انجام می شد؛
  • ریسک را مدیریت می کند: ساز و کار مدیریت ریسک در کد تعریف شده برای ربات وجود دارد و عامل هیجانی را حذف می کند.

ربات مشاور خودکار بر اساس کدی که آن را تعریف کرده عمل می کند. ساده ترین ربات های معاملاتی فارکس چندین نوع تنظیمات دارند که حجم معاملات را مشخص کرده و برای اتفاقاتی مشخص سیگنال داده و دستور معاملاتی استاپ یا توقف را در بازار قرار می دهند. ربات های خودکار پیچیده چندده تنظیمات پیچیده دارند. به طور مثال، ربات های پیچیده را می توان به بلوک های مختلف تقسیم کرد که هر کدام وظیفه ی یک راهبرد جداگانه را بر عهده دارند. ویژگی های خاص را هم می توان به آن ها اضافه کرد: کنترل اسپرد، چینش خودکار گزینه ها در صورت تغییر وضعیت بازار و غیره. 

مثال: فرض کنید یک ساز و کار معاملاتی تنظیم کرده اید که بر اساس آن سیگنال باز کردن معامله ی خرید زمانی ایجاد می شود که اوسیلاتور استوکستیک بالاتر از سطح ”۸۰” قرار داشته باشد و تقاطع دو میانگین حرکتی با بازه های مختلف به وجود بیاید. همچنین، شما دستور توقف یا استاپ را با فاصله ی ۲۰ واحدی قرار می دهید و سود خود را در فاصله ی ۳۰ واحدی بر می دارید. یک برنامه نویس یک کد بر اساس این ساز و کار می نویسد و فایل اجرایی را در پلتفرم معاملاتی نصب می کنید و بعد از فعال کردن آن، ربات خودکار شما کارهایی را که در کد برای آن تعریف شده انجام می دهد.


.

.

.

نظر برای “ربات های معاملاتی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *