یکی از سخت‌ترین لحظات برای همه معامله‌گران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران، زمانی است که بازارها به‌طور غیرعادی نزولی هستند، روندی نزولی دارند یا در جهتی مخالف موقعیت‌شان هستند. هنگامی که نوسانات در حال افزایش است و زمانی که عدم اطمینان زیاد است، به این دشواری اضافه می شود. این اتفاقات در طول تاریخ بازار رخ داده است و باید منتظر آن بود. 

هر معامله‌گر یا سرمایه‌گذاری باید یک حقیقت ساده را به خاطر بسپارد: بازارها در نقطه‌ای مقابل شما قرار خواهند گرفت.

آماده باش

یادگیری تجارت یا سرمایه گذاری در بازارهای نزولی و نوسان، به مهارت، تجربه و خونسردی زیادی نیاز دارد. 12 ماه گذشته این را نشان داده است. سهام، اوراق قرضه، فارکس، کریپتو و معاملات آتی در 12 ماه گذشته شاهد نوسانات شدیدی بوده اند. خب ما باید چی کار کنیم؟ حالا چی؟

بیایید اصول اولیه را دوباره مرور کنیم – مهارت ها، ویژگی ها و طرز فکری که برای زنده ماندن در این لحظات لازم است.

1. از قبل برنامه ریزی کنید

تجارت خود را برنامه ریزی کنید، طرح خود را معامله کنید. هر تجارت و هر سرمایه گذاری باید یک برنامه اساسی داشته باشد. قبل از خرید یا فروش سوالات اساسی را بنویسید. به عنوان مثال، قیمت ورودی مورد نظر شما چقدر است؟ قیمت خروجی مورد نظر شما چقدر است؟ توقف ضرر شما چیست؟ چقدر پول در خطر هستید؟ چرا در وهله اول این تجارت یا سرمایه گذاری را انجام می دهید؟ در زمان نوسانات، این سوالات بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند. به اصول اولیه برگردید.

2. عجله نکنید

نوسانات و به خصوص هراس بازار باعث می شود مردم واکنش سریع نشان دهند. فشار، عمل سریع قیمت، اغلب افراد را مجبور می کند که بدون لحظه ای برای بازبینی طرح اولیه خود اقدام کنند. این کار را نکن! راحت باش. خونسردی خود را حفظ کنید و با دستی که به شما برخورد کرده اند برخورد کنید.

3. در مورد مطالب صبور باشید

بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران از خرید نزولی صحبت می کنند، اما این عبارت مراحل مورد نیاز را توضیح می دهد. شما بدون برنامه دیپ نمی خرید. شما استراتژی خود را برنامه ریزی می کنید، منتظر ورود کامل هستید و اجازه می دهید بازار به سمت شما بیاید. هنگامی که بازار در روند نزولی است و نوسانات بالا است، مهم است که صبور باشید و منتظر ورود کامل باشید. از سفارشات محدود عاقلانه استفاده کنید.

4. بازه زمانی خود را بشناسید

آیا برای یک روز معامله می کنید؟ یک ماه؟ یا 5 سال؟ این سؤالات اساسی به شما یادآوری می‌کند که در تلاشید تا چه کاری انجام دهید و واقعاً چقدر باید عجله یا صبور باشید. آنها همچنین نموداری را که باید به آن نگاه کنید، به شما یادآوری می‌کنند که آیا باید به یک نمودار 30 دقیقه‌ای بزرگ‌نمایی کنید یا به یک نمودار هفتگی کوچک‌نمایی کنید، که سال‌ها سابقه قیمت را نشان می‌دهد.

5. استراتژی خروج داشته باشید

استراتژی خروج به این معنی است که مهم نیست چه اتفاقی می افتد، شما می دانید که ضرر شما کجاست و می دانید هدف سود شما کجاست. مهم نیست چه اتفاقی می افتد، بالا یا پایین یا پهلو، شما یک برنامه خروج دارید. هیچ ورودی یا خروجی را به طور تصادفی ترک نکنید. استراتژی خروج خود را قبل از انجام معامله ایجاد کنید و آن را دنبال کنید.

6. اندازه پوزیشن را سفت کنید

نوسانات و عدم قطعیت اضافه شده باید قبل از شروع بازی در برنامه بازی شما لحاظ شود. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران جدید این کار را فراموش می کنند. اگر این شما هستید، وقت آن رسیده است که استراتژی و برنامه خود را برای محدوده معاملاتی بزرگتر و نوسانات تنظیم کنید. روندهای یک ساله که بازار قبلی را تعریف می کردند، اکنون اعتبار کمتری دارند.

7. برای زمینه تاریخی بزرگنمایی کنید

نمودارهای خود را بزرگنمایی کنید. سپس به زوم کردن ادامه دهید. و حالا کمی بیشتر کوچکنمایی کنید. دور جدیدترین شمع، خط یا حرکت قیمت حلقه بزنید و بگذارید به عنوان یادآوری در مورد اینکه قیمت امروز کجاست در مقابل جایی که از کجا آمده است. ضرب المثلی وجود دارد: وقتی شک دارید، بزرگنمایی کنید. در لحظه گم نشوید و فقط به روز یا هفته نگاه کنید، بلکه به جستجوی کل تاریخچه قیمت بپردازید. در مورد آنچه در گذشته اتفاق افتاده است بیاموزید.

8. پول نقد یک موقعیت

آیا می‌خواهید میانگین هزینه‌ها را به دلار وارد معامله کنید؟ می خواهید بیشتر بخرید؟ آیا می خواهید بیشتر معامله کنید؟ برای این کار به پول نقد نیاز دارید. راحتی وجود دارد که بتوانید هر زمان که بخواهید در نوسانات شرکت کنید. پول نقد یک موقعیت است و این را تضمین می کند.

9. از وحشت، FUD و FOMO اجتناب کنید

هنگامی که احساسات در حال افزایش است، برخی از بزرگترین اشتباهات روانی ممکن است رخ دهد. FUD مخفف ترس، عدم اطمینان و عذاب است. FOMO مخفف ترس از دست دادن است. این دو احساس رایج در بازارهای در حال سقوط هستند. از یک سو، همه فکر می کنند پایان نزدیک است و از سوی دیگر، هر حرکت کوچک به سمت بالا، گاو نر بعدی است. اجازه ندهید این احساسات شما را به خود جذب کنند.

10. استراحت کن

گاهی دور شدن کمک می کند. از سیستم خارج شوید، برنامه های خود را ببندید، بیرون بروید و کمی ورزش کنید. وقتی آماده شدید به بازارها برگردید. اکنون ذهن شما نیز به خوبی استراحت خواهد کرد.

.

.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *