معامله گران به طور طبیعی تحلیل فاندمنتال را مرتبط با بازار سهام و نه بازار طلا می دانند.
تحلیلگران فاندمنتال بازار سهام اظهاریه های مالی برخی شرکت های خاص را تحت نظر قرار می دهند، و از سویی دیگر تحلیلگران بازار طلا عوامل اقتصاد کلا، شرایط ثبات سیاسی-اقتصادی در دنیا، و رقابت بر سر سرمایه گذاری های جایگزین را برای پیش بینی قیمت مد نظر قرار می دهند.

حال می خواهیم به ۵ فاکتور اقتصاد کلان توجه کنیم که می توانند بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارند. 

1.تورم 

تورم بر روی شاخص XAU تاثیر می گذارد اما نه آنقدرها که برخی فکر می کنند. بیشتر سرمایه گذاران در طلا اعتقاد دارند که اگر تورم در آمریکا افزایش یابد شاخص طلا نیز صعودی می شود. اگرچه، در بلند مدت رابطه ی همبستگی قوی ای میان شاخص تورم و قیمت طلا مشاهده نمی شود. این را می توان در چارت پایین مشاهده کرد که وضعیت تورم در آمریکا و شاخص طلا را نشان می دهد. 

پیش بینی شاخص بیت کوین در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ و پس از آن  | فارکس گلد

منبعTradingview.com 

عدم وجود چنین همبستگی قدرتمندی را می توان با دو دلیل توضیح داد: 

a) الف – طلا یک کالای اساسی نیست و معنی اش این است که صنایع همانند نفت و یا فلزات دارای ترکیبات آهنی از طلا استفاده نمی کنند. به همین دلیل است که شاخص طلا به قدرت خرید ارزها به شکل متفاوتی واکنش نشان می دهند. 

b) ب- در دوران رشد اقتصادی و صعودی شدن بازارهای سهام، شاخص طلا باید برای سوددهی و جلب توجه سرمایه گذاران ”رقابت”‌ کند. علاوه بر این، در چنین وضعیتی باید توجه داشته باشیم که تورم در سطحی بالا قرار دارد.

2. نوسانات ارزی

طلا به همراه دلار که در حال از دست دادن وضعیت خود به عنوان ارز ذخیره است یک ابزار مالی دارای ریسک پذیری پایین محسوب می شود. در صورتی که نرخ تبدیل ارز یک ارز خاص (به طور مثال دلار) در مقایسه با سایر ارزهای مورد  استفاده در ذخایر ارزی کاهش پیدا کند و قدرت خرید مرتبط با خرید طلا به ارزهای دیگر همچنان باقی بماند، نتیجه گیری منطقی این خواهد بود که قیمت طلا در نسبت با ارزی که ارزش آن کاهش یافته افزایش می یابد. چارت نشانگر یک رابطه ی بلند مدت معکوس میان شاخص دلار (خط سفید) و شاخص طلا (خط زرد) است. 

پیش بینی شاخص بیت کوین در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ و پس از آن  | فارکس گلد

منبعTradingview.com

3. ریسک ورود به بازه ی رکود به دلیل جنگ 

جنگ یا تهدید به جنگ بعد از بحران بازارهای مالی اساسی ترین منبع عدم قطعیت برای سرمایه گذاران محسوب می گردد. در زمانی که سرمایه گذاران ترسیده اند و یا جنگ (تجاری) چنین ترسی را در بازار به وجود آورده از طلا به عنوان سرمایه ی دارای ریسک پذیری پایین استفاده می شود. جنگ به همراه چندین عامل دیگر قیمت ها را صعودی می کنند، از جمله هزینه های بیش از حد، توزیع پول، عدم ثبات سیاسی، و کاهش ارزش پول. 

4. نرخ بهره 

شاخص طلا به نرخ بهره حساس است زیرا یک ”درآمد فعلی” ایجاد نمی کند. همچنین، طلا به شدت به گزینه های جایگزین در بازارهای سهام که یک درآمد باالقوه را ارائه می دهند (همانند اوراق سهام که سود می دهند) واکنش نشان می دهد. در این خصوص یک رابطه ی همبستگی قابل توجه (ولو ایده آل نباشد) وجود دارد. زمانی که سود اوراق قرضه ی آمریکا صعود می کند احتمال اینکه شاخص طلا حرکت افقی به خود بگیرد یا وارد یک روند نزولی شود بالا است. همچنین، کاهش سود اوراق قرضه باعث حرکات بسیار مثبت در قیمت طلا خواهند شد. 

به طور مثال، برای مبارزه با رکود در اوایل سال ۲۰۰۰ بانک مرکزی نرخ بهره را به سطحی بسیار پایین کاهش داد و سرمایه گذاران بلند مدت را مجبور کرد که دست از اوراق قرضه ی کم سود برداشته و سبد سرمایه گذاری خود را با قرار دادن طلا متنوع کنند. این اتفاق حمایت خوبی را از قیمت طلا که پیشتر در حال صعود بود انجام داد. 

5. عرضه و تقاضا 

عرضه و تقاضا سخت ترین فاکتورهای اقتصادی ای هستند که در خصوص محاسبه ی تاثیرات موجود بر قیمت طلا دخیل هستند. سرمایه گذاران بزرگ (از جمله بانک های مرکزی) در طلا، صندوق بین المللی پول، و صندوق های مختلف به شکلی چشمگیر بر روی بازارها تاثیر می گذارند. اعمال این بازیگران بازار می توانند به طوری چشمگیر تقاضا برای جواهر آلات و ابزارهای مالی مورد استفاده در سرمایه گذاری را تغییر دهند. 

درنظر گرفتن تمام جوانب اقدامات این بازیگران بزرگ کاری غیر ممکن برای سرمایه گذار خصوصی ای است که دسترسی به اطلاعات منتشر شده ی مرتبط با سایر بازیگران بازار ندارد. 

برای فهمی کلی در خصوص تعادل در بازار باید بدانیم که بیشتر تقاضا برای طلا کما بیش به شکلی برابر میان ابزارهای سرمایه گذاری و جواهرآلات تقسیم شده است. 

به طور مثال در زیر نوشته شده است که چین و هند (با رشد اقتصاد قوی) به خریداران اصلی طلا از دو دهه ی پیش تا کنون تبدیل شده اند تا آن را ذخیره کنند و بنابراین عوامل محرک اضافی ای را برای تاثیر گذاری بر روی صعودی شدن شاخص طلا ایجاد کرده اند. 


ذخایر طلای بانک مرکزی چین

پیش بینی شاخص بیت کوین در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ و پس از آن  | فارکس گلد


ذخایر طلای بانک مرکزی هند

پیش بینی شاخص بیت کوین در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ و پس از آن  | فارکس گلد

 

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *