What’s the metaverse and why should we care about it?



نیل استفنسون برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان علمی تخیلی خود با نام سقوط برف از اصطلاح “متاورس” استفاده کرد؛ در این رمان آواتارهای واقعی در ساختمان های سه بعدی واقع گرایانه و سایر محیط های واقعیت مجازی با هم ملاقات می کردند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا (فیسبوک سابق) که به تازگی نامگذاری شده است، تخمین می زند که پنج تا ۱۰ سال طول می کشد تا ویژگی های کلیدی متاورس به جریان اصلی تبدیل شود اما جنبه‌هایی از متاورس در حال حاضر وجود دارد؛ سرعت پهنای باند فوق العاده سریع، هدست های واقعیت مجازی و دنیای آنلاین همیشه روشن در حال حاضر راه‌اندازی شده اند، با این وجود ممکن است برای همه قابل دسترسی نباشد.

متا؛ غول فناوری که قبلاً فیس‌بوک نام داشت سرمایه‌گذاری قابل توجهی در واقعیت مجازی انجام داده است، از جمله خرید Oculus در سال ۲۰۱۴. متا دنیای مجازی را به تصویر می کشد که در آن آواتارهای دیجیتال از طریق کار، مسافرت یا سرگرمی با استفاده از هدست های VR به هم متصل می شوند.


متاورس «Metaverse» از ترکیب خلاقانه‌ی دو واژه‌ی متا «Meta» به معنی «فراتر» و یونیورس «Universe» به معنای «جهان یا گیتی» ایجاد شده است.

بنابراین در یک معنای اصطلاحی می‌توان متاورس را «جهان برتر» یا «برتر از جهان» نیز در نظر گرفت.

به‌هرحال متاورس قرار است ویژگی‌های بیشتری را به دنیای فیزیکی ما اضافه کند. در یک تعریف کلی برای «متاورس چیست؟»
 

می‌توانیم بگوییم که متاورس یک دنیای سه‌بعدی است که یک جهان تمام دیجیتالی را با دنیای فیزیکی ما ترکیب می‌کند. در این دنیا، افراد می‌توانند به هرآنچه که نیاز دارند، دسترسی داشته باشند؛ از جمله این موارد می‌توان به اطلاعات اشاره کرد.

اگر توجه کنید، اطلاعات در حال حاضر در بستر وب پراکنده هستند اما متاورس قرار است، تمام اطلاعات را به‌صورت یکپارچه دربیاورد تا در کسری از ثانیه بتوان به تمام آن دسترسی داشت. این فقط یکی از جنبه‌های مهم متاورس است.


دنیای تکنولوژی

دنیای تکنولوژی، یک دنیای توقف‌ناپذیر است؛ اگرچه تا چندین سال قبل، تکنولوژی به کندی پیش می‌رفت، اما چند سالی است که شاهد سرعت گرفتن آن شده‌ایم. هر روزه اطلاعات جدید و اصطلاحات جدیدی را می‌شنویم که همگی قصد دارند تا جلوه دیگری از تکنولوژی را به ما نشان دهند. در این بین، مفهوم «متاورس» می‌خواهد نهایت این پیشرفت را محقق کند. احتمالاً شما نیز در مورد متاورس چیزهایی شنیده‌ باشید.

فعالیت‌های گسترده مهمی در راه رسیدن به یک متاورس واقعی صورت گرفته است، یک دنیای مجازی آنلاین که واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافی سه بعدی، ویدئو و سایر وسایل ارتباطی را در خود جای داده است؛ همانطور که متاورس گسترش می یابد، یک دنیای جایگزین فرا واقعی برای شما ارائه می دهد تا در آن همزیستی کنید.


نشانه‌هایی از متاورس در حال حاضر در جهان‌های بازی آنلاین مانند Fortnite، Minecraft ، Roblox وجود دارد و شرکت های پشت این بازی ها جاه طلبانه نقشه دارند که بخشی از تکامل متاورس باشند.

متاورس

متاورس ترکیبی از چندین عنصر فناوری از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می کنند؛ کاربران متاورس همه چیز از کنسرت ها و کنفرانس‌ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان خود را در این دنیا حفظ می کنند.

واقعیت مجازی «Virtual Reality» که به اختصار به آن «VR» گفته می‌شود، به یک دنیای دیجیتالی اشاره دارد که کاربر می‌تواند به آن ورود کرده و با اشیاء و اتفاقات موجود در آن ارتباط برقرار کند. این مهم در حال حاضر به کمک عینک‌های واقعیت مجازی ممکن است. احتمالاً شما نیز عینک‌های واقعیت مجازی را بر سرتان قرار داده‌اید. اگر این تجربه را داشته باشید، می‌دانید که پس از بر سر گذاشتن عینک VR، با حرکات سر، گردن و دیگر اعضای بدن خود می‌توانید محیط بازی را کنترل نمایید. در واقع شما به واسطه‌ی یک عینک مخصوص، وارد یک دنیای دیجیتالی می‌شوید و می‌توانید در این دنیا تجربیات متفاوتی داشته باشید.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *