دستور حد سود (Take Profit) نوعی سفارش است که همراه با اجرای بازار و یا سفارشات در انتظار تنظیم می‌شود. به محضی که سطح قیمت به یک مقدار از پیش تعریف شده رسید، برای تثبیت سود مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستورات حد سود به صورت خودکار اجرا می‌شوند. این مقاله به دستورات حد سود می‌پردازد و به شما می‌آموزد که چگونه آن‌ها را در پلتفرم‌های مختلف قرار داده، در سیستم‌های معاملاتی مختلف استفاده کرده، و سطوحشان را محاسبه کنید.

اصول یک دستور حد سود

در اینجا یک تعریف برای حد سود وجود دارد:

حد سود (ТР) یک دستور در حال انتظار است که به کارگزار دستور می‌دهد یک معامله را پس از برابر شدن قیمت دارایی با ارزش از پیش تعیین شده توسط معامله گر، ببندد.

بگذارید معنای حد سود را توضیح دهم:

این کار به شرح زیر است: معامله گر سفارش خرید می‌دهد و یک دارایی را با قیمت فعلی آن در پلتفرم معاملاتی می‌خرد. او همچنین مقدار TP را در قیمت فعلی + 20 واحد در سفارش تعیین می‌کند. هنگامی که سطح قیمت به آن مقدار رسید، معامله به طور خودکار بسته می‌شود. یک دستور TP تا زمانی که قیمت به مقدار از پیش تعیین شده برسد فعال باقی می‌ماند.

معامله گر می‌تواند دستورات TP را در شرایط زیر انجام دهد:

  • برای باز کردن یک معامله در صورت غیاب معامله گر. به عنوان مثال، شما فرض می‌کنید که قیمت در شب به یک سطح مورد نیازی می‌رسد، اما ممکن است تا صبح به سطح قبلی بازگردد. بنابراین، حد سود را تنظیم کرده و با خیال راحت به رختخواب می‌روید. معامله به صورت خودکار با رسیدن به سطح از پیش تعیین شده بسته می‌شود. صبح، معامله خود را همراه با سود بسته می‌یابید.
  • برای بستن یک معامله با رسیدن سطح. این تکنیک اغلب در اسکالپینگ استفاده می‌شود، جایی که حتی زمان به اندازه‌‌ی میلی ثانیه هم برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است. معامله گر فرض می‌کند که خط قیمت به یک سطح مشخصی می‌رسد و سپس باز می‌گردد. او می‌داند که بستن یک پوزیشن به صورت دستی ممکن است نیازمند زمان زیادی باشد، و ممکن است با رسیدن به آن سطح، قیمت خیلی سریع در جهت مخالف حرکت کند. بنابراین، یک دستور حد سود برای خروج از بازار با بیشترین سود تنظیم شده است، تا زمانی که قیمت به سطح از پیش تعریف شده رسید، آن پوزیشن به طور خودکار بسته شود.
  • رعایت یک سیاست مدیریت ریسک و روانشناسی تجارت. احساسات و طمع می‌تواند معامله گران را ترغیب کند تا معاملات سودآور را برای مدت طولانی تری به امید سود بیشتر در بازار نگه دارند. در نتیجه، معامله گر لحظه بازگشت قیمت را از دست می‌دهد و معامله را با قیمتی که از مطلوبیت کمتری برخوردار است می‌بندد. علاوه بر سودهای از دست رفته، برخی از معامله گران در مورد آن احساس بدی پیدا می‌کنند. دستورات حد سود درآمدهای احتمالی را کاهش می‌دهند، اما در عوض شما در برابر خطرات معکوس شدن محافظت می‌کنند و از تنش شما می‌کاهند.

در بازار فارکس، دستورات حد سود همیشه بالاتر از قیمت بید (پیشنهادی) برای پوزیشن‌های لانگ (خرید) و پایین‌تر از قیمت اسک (درخواستی) برای پوزیشن‌های شورت (فروش) قرار می‌گیرند.

توجه! دو قیمت در بازار وجود دارد: قیمت بید – قیمت فروش، و اسک – قیمت خرید. قیمت اسک همیشه بالاتر از قیمت بید است. شمعدان‌ها به شکل زیر تشکیل می‌شوند:

  • سقف، حداکثر قیمت بید در یک دوره معین است.
  • کف، حداقل قیمت بید در یک دوره معین است.

بنابراین، حداقل مقدار اسک برابر با مقدار کف به علاوه‌ی مقدار اسپردها و ماکزیمم مقدار اسک برابر با مقدار سقف به علاوه‌ی مقدار اسپردها خواهد بود.

  • در هنگام خرید، وقتی قیمت بید به مقدار از پیش تعیین شده برسد، حد سود فعال می‌شود.
  • در هنگام فروش، زمانی که قیمت اسک به مقدار از پیش تعیین شده برسد، حد سود فعال می‌شود.

نمودارهای پلتفرم تنها قیمت بید را به عنوان پارامتر پیش فرض نمایش می‌دهند. به یاد داشته باشید که هنگام تنظیم ستور حد سود خود، قیمت اسپرد را در نظر بگیرید.

حد سود چگونه کار می‌کند. نمونه دستور حد سود

یک دستور بازار حد سود می‌تواند به طور خودکار در سطح از پیش تعیین شده بدون مشارکت معامله گر کار کند.

حد سود چگونه کار می‌کند؟ در اینجا یک مثال آورده شده است. بگذارید نمودار BTCUSD را باز کنیم. از آنجایی که هدف ما دیدن نمونه‌ای از دستور حد سود است، یک بازه زمانی کوتاه M5 را در نظر می‌گیریم. پنجره دستور را باز کنید و مقدار سود تارگت را 5 دلار تعیین کنید که معادل 43647.90 است.

حد سود


معامله را باز کنید. منتظر بمانید تا خط قیمت به سطح از پیش تعریف شده برسد. معامله با رسیدن به مقدار حد سود به طور خودکار بسته می‌شود. روی تب تاریخچه معاملات کلیک کنید و قیمت بسته شدن را بررسی کنید.



با قیمت مشخص شده در دستور یکسان است. این بدان معناست که معامله به صورت خودکار و بدون تاخیر و یا لغزش با دستور معامله گر بسته شده است.

محاسبه گر حد سود

محاسبه گر حد سود فارکس ابزاری است که به طور خودکار مبلغ دستور حد سود (TP) را بر اساس مقدار حد ضرر (SL)، قیمت باز کردن، و درصد معاملات بسته شده توسط دستورات محدود کننده‌ی TP/SL محاسبه می‌کند. به نوبه خود، سطح حد ضرر با توجه به سیاست مدیریت ریسک – حجم تجارت، ارزش تجارت، و غیره، محاسبه می‌شود.

مثال. یک استراتژی معاملاتی منجر به بسته شدن 70% از معاملات زیان ده توسط حد ضرر و 30% از معاملات سودآور توسط حد سود میشود. بنابراین، ما داریم:

0.7 * ضرر > 0.3 * سود

با این حال، برای اینکه یک استراتژی معاملاتی کارآمد باشد، مجموع زیان نهایی باید کمتر از سود کل باشد. بنابراین، حد سود باید حداقل 2.33 برابر (0.7/0.3) بزرگتر از حد سود باشد. در صورت در نظر گرفتن لغزش‌های احتمالی، مقدار باید تا 2.5 برابر افزایش یابد.


نحوه تنظیم حد سود در پلتفرم

توجه! استراتژی‌های زیادی در اینترنت وجود دارد که مقادیر حد سود و حد ضرر را برای نرخ‌های 4 رقمی محاسبه می‌کنند، و برخی از ماشین‌حساب‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، مانند سایت اینوِستینگ. در لایت فارکس، مقادیر برای نرخ‌های 5 رقمی محاسبه می‌شود.

 

1.ثبت نام کنید و یک حساب واقعی و یا آزمایشی باز کنید. فقط روی “Registration” در صفحه اصلی کلیک کرده و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. اگر ثبت نام کرده اید، روی “Login” کلیک کنید و اطلاعات ورود خود را وارد نماید.


2. در منوی عمودی سمت چپ روی “Trade” کلیک کنید و دارایی مورد نظر خود را از منوی افقی انتخاب کنید.

3. روی “Closing conditions” در سمت راست نمودار کلیک کنید. یا اگر نمودار شما گسترش یافته است، روی «Open trade» در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و سپس روی «Closing conditions» کلیک کنید.



دو ستون را در پنجره باز شده مشاهده خواهید کرد: یکی برای مقادیر سود و دیگری برای مقادیر حد ضرر. ستون حد سود دارای سه فیلد است:


  • حد سود. در اینجا می‌توانید مقدار حد سود را به USD تعیین کنید. به عنوان مثال، شما می‌خواهید سود معاملاتی 20 دلاری کسب کنید. بنابراین، آن مقدار را در فیلد وارد کنید. به یاد داشته باشید که برای اسپرد اجازه صادر کنید.
  • حرکت. در اینجا می‌توانید تعداد واحدهای حد سود را وارد کنید. به عنوان مثال، شما مایلید دستور حد سود هنگامی که قیمت یک فاصله 30 واحدی را پوشش می‌دهد (برای نرخ‌های 4 رقمی) فعال شود. تصویر یک دستور خرید را نشان می‌دهد. بنابراین، ما باید رقم “0.00300” را در این قسمت وارد کنیم.
  • قیمت بسته شدن. در اینجا، می‌توانید مقداری را وارد کنید که نرخ باید به آن برسد تا یک دستور حد سود فعال شود. 30 واحد به قیمت باز شدن 1.17180 اضافه کنید و مقداری را که بدست می‌آورید – 1.17480 – در این قسمت وارد کنید.

وقتی یکی از مقادیر را در هر فیلدی تنظیم می‌کنید، بقیه مقادیر حد سود به طور خودکار در واحدهای مربوطه در دو فیلد دیگر نشان داده می‌شوند.

  • حد سود – 3 دلار. در این مورد، ما یک پوزیشن 0.01 لاتی در EURUSD باز می‌کنیم. هزینه یک واحد برابر با 100000 * 0.01 * 0.00001 = 0.01 یا 1 سنت است. سیصد واحد – 300 سنت یا 3 دلار می‌باشد.

  • قیمت بسته شدن. سیصد واحد به طور خودکار به قیمت باز شدن فعلی معامله اضافه می‌شود.


حد سود


برای تغییر مقدار حد سود برای یک پوزیشن باز، روی “Portfolio” و سپس روی “Edit” کلیک کنید.


تغییر مقدار حد سود

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *