اسپرد را به عنوان هزینه ی کمیسیونی که کارگزار برای اجرا کردن تراکنش ها در بازار مبادلات بورس دریافت می کند تعریف کرد. زمانی که شما در یک بازار مبادلاتی معامله می کنید این کار را خودتان انجام نمی دهید، بلکه یک دستور معاملاتی در بازار برای خرید و فروش یک سرمایه می گذارید. در واقع شما بخشی از قیمت معامله را برای خدمات کارگزار در بورس به او می پردازید.

اسپرد در بازار فارکس چیست؟ 

به بیانی ساده اسپرد به معنی هزینه ی انجام تراکنش ها در بازار است. در معاملات سهام اسپرد همان تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک سرمایه است. 

حال می خواهیم ببینیم که قیمت خرید و فروش چیست و تفاوت بین ان ها یعنی اسپرد را چگونه اندازه بگیریم

زمانی که در یک بانک و یا بازار مبادلاتی بورس سرمایه گذاری می کنیم دو نوع قیمت می بینیم:
قیمت اول قیمت خرید است که با آن بانک یا بورس سرمایه ی تحت اختیار شما را می خرد و قیمت دوم قیمت فروش است که با ان بانک یا بازار بورس سرمایه را به شما می فروشد. در صورتی که این دو قیمت را مقایسه کنید می بینید که قیمت اول همواره پایین تر از قیمت دوم است و اسپرد دقیقا به همین معنا یعنی تفاوت بین خرید و فروش یک سرمایه است. عدد این اسپرد که به عنوان هزینه ی کمیسیون اخذ می شود را نهاد مالی ای که خدمات مبادله ای فراهم کرده تعیین می کند. 

در بازارهای بورس مختلف عبارت هایی مانند BID و ASK را نیز می بینید که به معنی قیمت خرید و فروش هستند و در قالب عرضه و تقاضا در بازارهای مبادلاتی بورس پیشرفته تعریف می شوند. 

عبارت BID به معنی قیمتی است که شما با آن ارز پایه در یک جفت ارزی را می فروشید. 

انواع اسپرد در بازار فارکس

در ادامه مباحث مرتبط با اسپرد در بازار فارکس باید اشاره کنم که دو نوع اصلی از اسپرد وجود دارد: اسپرد ثابت و اسپرد شناور/متغیر

اسپرد ثابت

این اسپرد است که عددش به عوامل بازار وابستگی نداشته و همواره یکسان می ماند. اسپردهای ثابت در بازار فارکس معمولا توسط شرکت های معامله گر در اکانت های خرد و کوچک به شکل خودکار مشخص می شود

اسپرد شناور

اسپردی است که اندازه ی آن بسته به وضعیت بازار متغیر است. اسپردهای شناور به شرایط موجود در بازار واقعی بین بانکی بستگی دارند. اگرچه، اسپرد شناور عملکرد برخی از راهبردهای معاملاتی را تضعیف و تست کردن این راهبردها را سخت تر می کند.

اسپرد ثابت

ویژگی اساسی اسپرد ثابت این است که ارزش آن به عوامل موجود در بازار بستگی نداشته و همواره ثابت می ماند. این نوع از اسپرد را کارگزاران و به بیانی دقیق تر حق العمل کاران مشخص می کنند. در شروع دوران رشد بازار فارکس اسپرد ثابت بسیار محبوب بود اما امروزه کمتر وجود دارد. در بیشتر موارد اسپرد ثابت یک فاکتور معاملاتی مناسب برای معامله گران است اما ارزش آن معمولا بالاتر از اسپرد خام در بازار است. احتمالا شما چندان مایل به کار کردن با چنین اسپردی نیستید. اگرچه، این نوع اسپرد همچنان محبوب قهرمانان معامله با ربات های معاملاتی و راهبردهای اسکالپینگ است زیرا نیازی نیست الگوریتم ربات های معاملاتی با آن ها تنظیم شود.

 مزایای معامله با اسپرد ثابت

تا حدی می توان گفت که معامله با اسپرد ثابت مزیتی ندارد و به همین دلیل است که این نوع اسپرد می تواند به طور کلی از بین برود.

  1. لغزش نداشتن قیمت: از لغزش قیمتی معمولا سخن گفته می شود و بیشتر معامله گران مبتدی از آن واهمه دارند. از مواجه شدن با این ویژگی عملکردی شاخص در بازار می توان با معامله کردن با اسپردهای ثابت خودداری کرد. به بیانی دیگر، در این حالت کارگزار همواره به طور کامل معامله ی شما را اجرا می کند و این جلوی لغزش قیمتی را می گیرد. 
  2. زمانی که نوسانات بالا و میزان نقدینگی پایین باشد دامنه ی اسپرد عریض تر نمی شود. تصور می کنم همه شرایطی را تجربه کرده باشند که در آن پس از انتشار خبری مهم در تقویم اقتصادی اسپرد یک ابزار معاملاتی با شیبی تند عریض تر شده باشد. این موضوع بزرگترین نقص اسپرد شناور محسوب می شود اما هیچ چیز بر روی اسپرد ثابت اثر نمی گذارد زیرا کارگزار یک دامنه ی ثابت برای اسپرد معین کرده است. 

شما همواره اندازه ی اسپرد را می دانید. معامله گران اغلب از سیستم های خودکار، ربات ها، و اسکریپت ها در بازار فارکس استفاده کرده اند. این موارد بر اساس الگوریتم ها توسعه پیدا کرده اند، الگوریتم هایی که وقتی از پیش بدانیم اسپرد چقدر است ایجاد کردنشان آسان است. شما همواره می توانید به هنگام تنظیم شرایط اجرا شدن دستور معاملاتی و موقع حصول نتیجه این مورد را مدنظر قرار دهید. البته در مورد اسپرد شناور باید گفت که محاسبه کردن آن بسیار سخت است و علی القاعده نمی توان آن را از پیش در نظر داشت و در پایان کار میزان آن به شکل یک شگفتی خود را نشان می دهد.

 

 

توسط mania bozorgi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *