اردر بلاکها نوع خاصی از مناطق عرضه و تقاضا هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که یک سری سفارشات به صورت بلوکی در آنجا قرار گرفته است. این سفارشات می‌تواند از طرف بانک‌ها یا سایر بازیگران بزرگ ایجاد شده باشد.

بانک‌ها معمولا سفارشات بزرگی را در هر سری از معاملات خود انجام می‌دهند و اگر بخواهند این سفارشات را مستقیما و با تعداد کمی معامله وارد بازار کنند، حرکت‌های بزرگی در قیمت ایجاد می‌شود و قیمت‌ها، قبل از انجام سفارش به صورت کامل، به پرواز درمی‌آید و در نتیجه سود کمتری عاید آنها می‌شود. بنابراین آنها برای جلوگیری از این اتفاق سفارشات خود را به پوزیشن‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم می‌کنند.

 

نحوه کار این روش معامله‌گری

فرض کنید که بانک بارکلیز می‌خواهد ۲۰۰ میلیون دلار جفت ارز  GBPUSD را در قیمتی مشخص خریداری کند. اگر حجم تمام سفارشات فروش معامله گران دیگر را اندازه‌گیری کنیم، تنها 50 میلیون دلار از این جفت ارز، برای فروش حاضر می‌باشد. بدیهی است که این بانک نمی تواند تمام سفارش را به صورت کامل انجام دهد. چرا که فروشنده به اندازه کافی وجود ندارد.

اگر آنها تمام 200 میلیون دلار را خریداری کنند تنها 50 میلیون دلار از سفارش آنها پر می‌شود و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر باقی مانده و منجر به افزایش قیمت خواهدشد. اگر این بانک بخواهد تمام این پول را در معامله خرید وارد کند، مجبور است در قیمت‌های بالاتری اقدام به خرید نماید که این موضوع سود کلی آنها را کاهش می‌دهد.

بنابراین تصمیم می‌گیرند از یک اردر بلاک استفاده کنند تا سفارش آنها به صورت قابل کنترل و با درصد موفقیت بالاتری پر بشود. با این کار می‌توانند بدون نگرانی از افزایش بیش از حد قیمت، سفارش خود را تکمیل نمایند.

به عنوان مثال، آنها اولین حجم سفارش خود را ۲۰ میلیون دلار قرار می‌دهند که بسیار کمتر از حجم فروش ۵۰ میلیون دلار گفته‌شده در مثال بالا می‌باشد. این موضوع باعث افزایش ناگهانی قیمت و جلب توجه سایر معامله‌گران نمی‌شود. سپس منتظر می‌مانند تا به تعداد فروشندگان اضافه شود، زمانی که حجم فروش بالا رود و مجددا به ۵۰ میلیون دلار برسد، بانک بارکلیز  ۲۰ میلیون دلار دیگر از حجم خرید خود را، وارد بازار می‌کند و همین کار را به صورت مرحله به مرحله آنقدر ادامه میدهد تا تمام حجم خریدش وارد بازار شود.

این روش باعث می‌شود که در نقطه‌ای از نمودار قیمت، یک محدوده ایجاد شود که به آن محدوده عرضه و تقاضا یا اردر بلاک یا بلوک سفارشات گفته می‌شود.

نحوه پیدا کردن و استفاده از اردر بلاکها در معاملات

بهترین راه برای استفاده از اردر بلاکها در معاملات، این است که در کنار استراتژی خود به دنبال پیدا کردن آنها نیز باشید. این مناطق زیاد تشکیل نمی‌شوند و شما نمی‌توانید از آن به عنوان یک استراتژی مشخص استفاده کنید.

به طور مثال اگر از روش پرایس اکشن که یک روش تحلیلی است استفاده می‌کنید، می‌توانید از ترکیب موقعیت‌های پرپتانسیل تحلیلی خود، که از تحلیل پرایس اکشن استخراج کرده‌اید با نواحی اردر بلاک استفاده کنید و ضریب موفقیت بهتری را در معاملات به خود دهید.

اما چگونه می‌توانید از اردر بلاک‌ها در معاملات خود استفاده کنید؟ از آنجا که اردر بلاک‌ها همان محدوده‌های عرضه و تقاضا هستند، (البته از یک نوع بسیار نادر آنها) نحوه معامله به وسیله آنها نیز، مشابه همان معامله بر اساس محدوده‌های عرضه و تقاضا است.

استراتژی اردر بلاک، در صورت استفاده درست از آن یکی از استراتژی‌های مناسب برای معامله‌گری است. این استراتژی اگر به درستی تشخیص داده شده باشد، در اکثر مواقع می‌تواند سودآور باشد.

در این استراتژی، شما قابلیت این را دارید که از نسبت ریسک به ریوارد (R/R) بهتری برخوردار باشید ولی علاوه بر داشتن صبر در هنگام سودآوری، باید در تشخیص درست این نواحی هم، مهارت زیادی را کسب نمایید.

با این حال گاهی پیش می‌آید که بازار شما را غافلگیر می‌کند و همه چیز در تضاد با تحلیل شما می‌باشد، بنابراین هرگز مدیریت سرمایه را فراموش نکنید.

با این حال، با توجه به درصد بالای موفقیت این مدل از تحلیل، می‌توانید این نواحی را با استراتژی شخصی و سبک تحلیلی خود ترکیب کرده و در مواقعی که در نمودار قیمت، به نقاط و ناحیه‌های مشترکی رسیدید، حجم معامله خود را کمی افزایش دهید. اما توجه کنید که موقعیت معاملاتی بر اساس این استراتژی معمولا کم پیش می‌آید.

بنابراین بهتر است که اردر بلاکها، به عنوان استراتژی اصلی شما نباشند بلکه به عنوان مکمل استراتژی شما یا یک استراتژی در کنار استراتژی اصلی شما به کار گرفته شوند

.

.

.

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *