رهبریت بازار فارکس تغییر خواهد کرد:
به طور کلی در وضعیتی که ناآرامی زیادی به وجود می آید ایجاد ساز و کارهای جدیدی را می توان مشاهده نمود، و حالا در شرایط فعلی بیماری همه گیر کرونا به یکی از این ناآرامی ها تبدیل شده است. اینگونه تصور می شود که ویروس کووید-۱۹ اغلب مبتلایان پیری که دارای بیماری های دیگری نیز هستند را می کشد. اقتصاد دنیا هم دیگر خیلی پیر شده، بازه ی رشد و شکوفایی ای که طی کرده برای مدت زیادی ادامه داشته، و آمریکا طولانی ترین دوران توسعه ی اقتصادی تاریخ خود را ثبت نموده است. خیلی مشکلات را می توان همراه با این اتفاق مشاهده کرد: به طور مثال، بدهی رو به رشد شرکتی در آمریکا، وابستگی بیش از حد اقتصاد این کشور به شاخص دلار، عدم امکان تصور بازار نفت بدون دخالت نهاد اوپک پلاس، و در نهایت سیاست های پولی فوق انبساطی که ادامه دار بوده و انگار تمام نمی شوند.

سوال این است:

آیا زمان ایجاد یک ساز و کار جدید در اقتصاد دنیا فرا رسیده است؟

به طور کلی در وضعیتی که ناآرامی زیادی به وجود می آید ایجاد ساز و کارهای جدیدی را می توان مشاهده نمود، و حالا در شرایط فعلی بیماری همه گیر کرونا به یکی از این ناآرامی ها تبدیل شده است. اینگونه تصور می شود که ویروس کووید-۱۹ اغلب مبتلایان پیری که دارای بیماری های دیگری نیز هستند را می کشد. اقتصاد دنیا هم دیگر خیلی پیر شده، بازه ی رشد و شکوفایی ای که طی کرده برای مدت زیادی ادامه داشته، و آمریکا طولانی ترین دوران توسعه ی اقتصادی تاریخ خود را ثبت نموده است. خیلی مشکلات را می توان همراه با این اتفاق مشاهده کرد: به طور مثال، بدهی رو به رشد شرکتی در آمریکا، وابستگی بیش از حد اقتصاد این کشور به شاخص دلار، عدم امکان تصور بازار نفت بدون دخالت نهاد اوپک پلاس، و در نهایت سیاست های پولی فوق انبساطی که ادامه دار بوده و انگار تمام نمی شوند. سوال این است:

آیا زمان ایجاد یک ساز و کار جدید در اقتصاد دنیا فرا رسیده است؟

وقتی نوبت به حل یک مشکل می رسد کار راحت تر می شود، اما خیلی ها هم هستند که مشکل ایجاد می کنند. زمانی که بانک مرکزی در حال مدیریت رکود اقتصادی بود و بازارهای مالی را با کاهش شدید نرخ بهره و تزریق حجم گسترده ای از یک بسته ی محرک مالی شگفت زده کرد این کارش توسط رییس جمهور آمریکا نوعی دیوانگی تفسیر شد. البته وی بعدا دوباره زبان به تحسین بانک مرکزی گشود و سپس این بانک دوباره به خاطر پیش بینی های اقتصادی بدبینانه اش تقبیح شد. آخر سر رییس جمهور آمریکا از بانک مرکزی بدون هیچ دلیلی و تنها با نگاه به حرکت صعودی شاخص های سهام تمجید کرد. سابقا بازارهای مالی این برداشت را داشتند که رییس جمهور آمریکا نمی تواند منطق خود را از دست بدهد…اما خب باید گفت هیچ کس نمی تواند چیزی که ندارد را از دست بدهد! باید دانست که حجم بسته های محرک مالی مهم ترین چیزی نیست که در مرحله ی حاضر باید در نظر گرفت، مهمترین موضوع لزوم تسلط بر ویروس کووید-۱۹ است. اتحادیه ی اروپا توانسته چنین کاری را انجام دهد و خود را به عنوان مدیری خوب در اذهان جهانیان جا انداخته است.

در وضعیتی که واشنگتن به دنبال شخصی می گشت تا تقصیر ها را بر گردن او بیندازد، کشورهای اروپایی قرنطینه های سختی را اجرایی کرده بودند. آمریکا به افراد بیکار پول پرداخت می کرد و این در حالی بود که اروپایی ها اخراج کارمندان را ممنوع کرده بودند. در نتیجه، شاخص بیکاری آمریکا به بالاترین حد ممکن از جنگ جهانی دوم رسید اما در اروپا این شاخص چندان تغییری نکرد. قرنطینه در اروپا بسیار سفت و سخت تر از آمریکا اجرا شد و حال در وضعیتی که آمریکا با دور دوم شیوع ویروس کرونا مواجه شده اروپا تا کنون جلوی این اتفاق را گرفته است. دولت های اروپایی مایلند تا از اقتصاد اروپا حمایت کنند و این شاخص یورو را تقویت می کند. یکی از نشانه های اولیه ی ساز و کار جدیدی که در حال به وجود آمدن است تغییر در رویکرد سیاست پولی بانک های مرکزی است. پیشتر برای بانک مرکزی اروپا سودمند تر بود که یورو را ضعیف نگه دارد زیرا این کار از اقتصاد صادرات محور اروپا حمایت می کرد. حال در وضعیت کنونی شاخص یورو قوی تر شده و این در نتیجه ی مدیریت خوب در جنگ با ویروس کووید-۱۹ و رکود اقتصادی به وجود آمده است. همین را در خصوص چین نیز می توان گفت زیرا یوآن چین به طور تدریجی در حال رشد بوده است. قوی بودن یک ارز در وهله اول نشانه ی این است که کشور صاحب آن ارز از مصرف کنندگان داخلی بیش از خریداران خارجی حمایت می کند. به نظر می رسد که این راهبرد در وضعیتی که رکود اقتصادی بر تجارت بین المللی سایه افکنده یک راهبرد صحیح باشد

وقتی مردم شوکه می شوند از روی هیجانات خود معمولا چیزی می گویند اما آن را انجام نمی دهند. همین موضوع در خصوص ارزهای عمده ی بین المللی نیز مصداق پیدا می کند. دلار آمریکا حرکتی نزولی را طی کرده و این حرکت ادامه خواهد داشت. حتی وضعیت شیوع بیماری کرونا در آمریکا نیز حمایتی از دلار به عنوان یک سرمایه ی دارای ریسک پذیری پایین نمی کند. به دلیل نقدینگی ارزانی که بانک مرکزی آمریکا فراهم کرده و سطح پایینی سود اوراق قرضه ی دولتی، حرکت شاخص اس اند پی ۵۰۰ ثبات داشته است.
رییس جمهور نیز این باور را دارد که میزان محبوبیتش زمانی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ رشد کند افزایش می یابد. البته این چندان معنی نمی دهد، زیرا مردم وقتی به رییس جمهور ها اعتماد می کنند که عکسشان بر روی پول ملی چاپ شود! هر چقدر آن پول کاغذی ای که بر رویش عکس رییس جمهور چاپ شده بزرگتر و ارزشش بیشتر باشد مردم هم اعتمادشان بیشتر می شود. در هر حال، عصر دلار به زودی به پایان خواهد رسید و زمان جایگزینی آن ها فرا رسیده است، اینطور نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *