به طور معمول، این مفهوم به معنی محافظت در برابر ریسک های معاملات و شاید بتوان گفت مشابه روش متنوع سازی ریسک در فارکس می باشد. با این حال، این مفاهیم مختلف همگی دارای هدف یکسانی می باشند ولی راه های دستیابی به آنها متفاوت است. هجینگ به معنای محافظت حرفه ای از قبل تعیین شده در برابر خطر نوسانات آتی قیمت می باشد. این تاکتیک به شما اجازه می دهد تا در مقابل خطرات احتمالی معاملات فارکس و دیگر بازار های مالی، از دارایی خود محافظت کنید.

نزدیکترین معنی به کلمه “هجینگ” مفهوم بیمه می باشد. هجینگ اکثرا در انواع مختلف کسب و کار های مالی استفاده می شود، اما در بازار ارزهای خارجی، شکل مشخص تری دارد.

هجینگ فارکس یک نوع استراتژی می باشد که از سرمایه ما در برابر معاملات ضرر ده به دلیل حرکات نامطلوب بازار، حفاظت می کند.

برای هج کردن ریسک های مبادلات ارز، معامله گران معمولا از ارز های هم بسته (correlated) استفاده می کنند. این قبیل ارزها همگام و هم جهت با هم حرکت می کنند. علاوه بر جفت هایی که همبستگی مثبت دارند، ارز هایی که همبستگی منفی دارند نیز می توانند در این روش استفاده شوند، همچنین می توان از ارزهایی استفاده کرد که به صورت متقارن در جهت های مخالف حرکت کنند. در این مقاله می توانید در باره همبستگی بین جفت ارزها اطلاعات بیشتری بدست آورید.

هجینگ شامل باز کردن یک سفارش خرید و یک سفارش فروش برای کاهش ریسک معامله می باشد. سفارشات می توانند در یک جفت ارز و یا جفت ارز های دیگر باز شوند. یک معامله گر باید جفت ارزهایی را انتخاب کند که رابطه همبستگی بین آن ها مثبت باشد.

اصطلاحات :

منظور از سفارش لانگ(a long)  سفارش خرید می باشد.

منظور از سفارش شورت(a short)  سفارش فروش می باشد.

استراتژی دیگر هجینگ فارکس بر اساس باز کردن دو سفارش خرید در دو جفت ارزی می باشد که با هم همبستگی منفی دارند.

هجینگ
هجینگ فارکس یک نوع استراتژی می باشد که از سرمایه ما در برابر معاملات ضرر ده به دلیل حرکات نامطلوب بازار، حفاظت می کند.

برای مثال، جفت ارز EURUSD و USDCHF دارای همبسگی منفی هستند. یعنی زمانی که جفت ارز اول صعودی می باشد جفت ارز دوم با ریزش همراه خواهد بود. استراتژی هیجنگ در این روش به این شکل خواهد بود:

  • باز کردن یک سفارش خرید در EURUSD؛
  • باز کردن یک سفارش خرید در USDCHF.

با این حال، حجم معاملات فقط در صورتی  یکسان خواهد بود که هج به صورت کامل انجام شود و در روش دیگری از هج شما فقط قسمتی از دارایی خود را هج خواهید کرد. وقتی سیگنال هایی قوی از یک سناریو معاملاتی مشخص وجود داشته باشد شما می توانید معامله هج غیر کامل (partial hedging) باز نمایید. من استراتژی های هجینگ فارکس را به طور کامل در قسمت زیر توضیح خواهم داد.

برای مثال اگر مطمئن هستید بازار EURUSD صعودی خواهد بود یک سفارش هج غیر کامل (partial hedging) برای جفت ارز USDCHF که حجم کمتری از هج کامل دارد، سود بیشتری عاید شما خواهد کرد. هر چند در این گزینه در صورت منفی شدن سناریو، شما فقط قسمتی از ضرر خود را جبران خواهید کرد.

چگونه می توان فارکس را هج کرد؟

هجینگ به معنای کاهش خطرات احتمالی در برابر حرکات ناخواسته قیمت می باشد. در هجینگ باید یک سفارشی باز کنیم که در صورت منفی شدن سناریو ضرر کلی را کاهش دهد.

برای مثال، جفت ارز هایGBPUSD و USDCHF را به صورت همزمان خریداری خواهید کرد چرا که این دو جفت ارز، همبستگی منفی با یکدیگر دارند. اگر یک جفت شروع به حرکت در جهتی کرد که با جهت پیشبینی شده ما یکسان نمی باشد، جفت ارز دیگر ضرر از دست رفته را با سودی که بدست می آید جبران می کند. چندین استراتژی مختلف برای اعمال هج در فارکس:

  • خرید جفت ارزهایی که در خلاف جهت هم حرکت می کنند؛
  • خرید و فروش همزان جفت ارزهایی که همبستگی مثبت با ارز مورد معالمه ما دارند؛
  • خرید و فروش همزمان جفت ارز مشابه با همان قیمت؛
  • خرید و فروش جفت یکسان در یک زمان اما با قیمت های مختلف.

دو استراتژی اخر هجینگ را قفل نیز می توان نامید. شما می توانید در مورد اینکه چرا معامله گران از قفل استفاده کرده و در صورتی که قفل شده اید باید چه کاری انجام دهید، توسط این مقاله اطلاعات بیشتری بدست آورید.

انواع هجینگ در فارکس

انواع مختلفی از هج در فارکس وجود دارد:

  • در هجینگ کامل (Full hedging)، سفارش دوم با حجم و قیمت یکسان برای حفاظت از کل سفارش باز می شود.
  • هجینگ غیر کامل (Partial hedging) فقط قسمتی از سرمایه را پوشش می دهد.
  • استراتژی هجینگ انتخابی (Selective hedging) بر اساس باز کردن معاملات مختلف طراحی شده است که از لحاظ زمان باز شدن معامله و حجم، باهم متفاوت می باشند.

اگر می خواهید سودتان بیشتر از ضرر معاملات باشد، باید ارزی که نوسان بالایی دارد را معامله نمایید و معاملات را به صورت اینتردی (روزانه) انجام دهید.

در کنار این، همه استراتژی های هجینگ باید بر اساس قانون مدیریت سرمایه کنترل شوند. یک معامله نباید بیش از 5 درصد از سپرده را در معرض خطر قرار دهد. شما نباید بیش از 10 درصد از دارایی خود را با همبستگی مثبت سرمایه گذاری کنید.

هجینگ و استفاده از حد ضرر

هر ترمینال معاملاتی دارای حد سود اتوماتیک می باشد، اما دارای حد ضرر نیز می باشد. حد ضرر، یک سفارش جبران کننده می باشد که در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت دلخواه شما، شما را از معامله خارج خواهد کرد. افراد مبتدی علاقه ای به استفاده از حد ضرر ندارند، چون احساس می کنند ضررشان در نهایت جبران خواهد شد.

یکی از خطاهای اساسی معامله گران مبتدی این است که سفارش ضرر ده خود را به امید برگشت قیمت و جبران شدن ضرر باز نگه می دارند.

به همین دلیل است که قبل از خرید یک سهم یا جفت ارز، باید بازار را به طور کامل آنالیز کرده و حداکثر مقدار ریزش احتمالی قیمت را بررسی کنید. اگر ریسک این معامله بیشتر از مدیریت سرمایه شما باشد، بهتر است آن را انجام ندهید.

اگر وضعیت بازار مطلوب به نظر برسد، اما پتانسیل بالا برای ریسک به شما اجازه ندهد با تمام حجم وارد معامله شوید، حجم پوزیشن خود را کاهش دهید. استراتژی های مختلف فارکس مقدار مختلفی از حد سود نسبت به حد ضرر را ارائه می دهند، اما پتانسیل سود باید همیشه بیشتر از ضرر باشد. علاوه بر این، شما باید اسپرد و اختلاف قیمت بین خرید و فروش را محاسبه نمایید. اگر می خواهید تاکتیک هجینگ فارکس شما تبدیل به یک سیستم مستقل شود، باید این دو قانون را رعایت نمایید:

  1. قبل از اینکه وارد معامله شوید، سطح حد ضرر را  مشخص نمایید.
  2. هیچ وقت حدضرر تعیین شده را تغییر ندهید.

رعایت این قوانین به شما اجازه می دهد تا مشکل دیگر معامله گران مبتدی، یعنی کمبود نظم (دیسیبلین) را حل نمایید. اگر سطح حد ضرر خود را بدون تحلیل مناسب تعیین کنید و با ضرر رو به رو شوید، در دفعات بعدی بازار را با دقت بیشتری تحلیل خواهید کرد.

توسط AVA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *