Hedging

مزیتهای زیادی برای اعمال هجینگ در معاملات وجود دارد، به این علت است که استفاده از استراتژی هجینگ در بین معامله گران محبوب می باشد.

بیایید همه مزایا و معایب استراتژی های هجینگ در فارکس را بررسی کنیم.

1 . کاربرد جهانی هجینگ

با توجه به طیف گسترده ای از استراتژی های هجینگ فارکس و ابزاری هایی که به طور تخصصی برای آن استفاده می شوند، هجینگ می تواند در هر بازاری و برای هر نمادی و توسط هر معامله گر با سطوح مختلف از دانش معاملاتی، اعمال گردد. این روش توسط معامله گران شخصی و صندوق های سرمایه گذاری بین المللی استفاده شده و حتی می تواند بخشی از سیاست های اقتصادی یک کشور باشد.

همچنین مردم عادی به منظور مصون ماندن از نوسانات ارزهای محلی معمولا از سرمایه گذاری در طلا یا ارزهای خارجی  دیگر استفاده کرده و در اصل از استراتژی هجینگ استفاده می کنند. مثالی دیگر در مقیاس جهانی، برنامه هدف گذای توسعه گردشگری امارات متحده عربی می باشد که به منظور تنوع بخشیدن منابع درامدی و کاهش وابستگی به صادرات نفت انجام شده است. دولت در اصل “نفت” می فروشد و “توریست” خریداری می کند.

2 .انعطاف پذیری و تطبیق پذیری روش.

این نکته یک تعمیم منطقی از مورد اول می باشد. انعطاف پذیری هجینگ ناشی از سادگی منطق کلی روش و در عین حال گسترده بودن ابزارهای آن می باشد که فرایند هجینگ را تقریبا جهانی و قابل استفاده برای هر معامله می کند. با توجه به طیف گسترده ابزار های هجینگ، هجینگ فارکس به انواع مختلفی تقسیم می شود.

  • هجینگ کامل و هجینگ غیر کامل،
  • هجینگ سنتی و انتخابی،
  • بازار سهام و بازار فرابورس و هجینگ مرکب،
  • هجینگ خالص و کراس،
  • هجینگ پیش بینی شده و هجینگ کلاسیک.

3.  تقسیم بندی یا متنوع سازی ریسک

این روش برای هر سرمایه گذار یک نوع مراقبه محسوب می شود. متنوع سازی خطر می تواند به عنوان نمونه ای از هجینگ کراس و گزینشی تلقی شود. این مفهوم می تواند با جمله“تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد نگذار” برابر باشد

منطق این روش بسیار ساده و واضح می باشد. هرچند، در دنیای اقتصاد، دنبال کردن این اصل ساده نیست.

اصول هجینگ دستیابی به اهداف سرمایه گذار را بر اساس دو قانون عمده یعنی تقسیم بندی دارایی ها و همبستگی قیمت آنها در سبد معاملاتی، تسهیل می کند.

تقسیم بندی به این معنی است که دارایی های موجود در سبد سهام باید بین بازار ها و صنایع و اشکال مختلف تقسیم بندی شود. برای مثال، سبد معاملاتی که فقط از رمز ارز ها تشکیل شده است نسبت به سبد معاملاتی که از سایر سهم ها و اوراق تشکیل شده تنوع پذیری کمتری دارد.

4 . هجینگ نه تنها به معامله گران کمک می کند تا از دارایی خود محافظت کنند بلکه کمک می کند تا سود آوری معاملات خود را نیز افزایش دهند.

هدف اولیه از هجینگ فارکس بیمه کردن سرمایه در برابر ریسکها می باشد. در این راستا، اغلب فرض می شود که هجینگ در استفاده با حد ضرر، مغایرت ایجاد می کند که این یک اشتباه بزرگ است. می توان به راحتی هجینگ را این گونه توصیف کرد”همه آنچه از دست نرفته است به دست خواهد آمد” با این حال، هزمانی که راجب هجینگ صحبت می کنیم، ذهن افراد به صورت ناخودآگاه به سمت چگونگی سود گیری از این روش حرکت می کند.

به عنوان مثال، استراتژی های معاملات گرید، شرایط خوبی برای دستیبای به سود بهینه و تقریبا بدون ریسک را فراهم می کند. من در مقاله بعدی خود به این استراتژی خواهم پرداخت. با استفاده از این استراتژی معاملاتی، حتی اگر روند مشخصی وجود نداشته باشد می توانید سود کسب کنید.

یکی دیگر از المان های هجینگ که به صورت فعال توسط سرمایه گذاران حرفه ای دنیا برای درآمد زایی استفاده می شود، carry trade می باشد. carry trade یک وام کم بهره با یک ارز و باز کردن سپرده ای با سود بیشتر در ارز دیگر می باشد. همچنین مشتقات دیگری به عنوان معاملات آتی و آپشن وجود دارد که نقش اصلی آنها هج کردن معاملات برای کاهش ریسک می باشد. به هر حال، این ابزار بیشتر بین معامله گران برای معاملات فعال استفاده می شوند.

5 . ارتباط روش هجینگ فارکس

درک اصول هجینگ و بکارگیری صحیح استراتژی های هجینگ به ویژه در بحران ها و تلاطم های اقتصادی اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از شرکت های معاملاتی، موسسات مالی و حتی بانک های مرکزی کشور های مختلف برای اطمینان از عملکرد پایدار در مواقعی که بازار متلاطم می باشد، استراتژی هجینگ مخصوص خود را بکار می گیرند.

حتی ممکن است فکرش را هم نکرده باشید ولی هر روز در رسانه ها درحال شنیدن کلمه هجینگ هستید. در این رسانه ها به جای کلمه غیر عادی هجینگ، از عبارتی مانند “ریسک گریزی”، “پناهگاه امن”، “پول سوزی” و غیره استفاده می شود. هر وقت در اخبار می شنویم که برخی از صندوق های سرمایه گذاری برای مثال طلا را فروخته و در اوراق قرضه دولتی سرمایه گذاری می کنند، می فهمیم که آنها در حال هجینگ در مقابل ریسک هستند. ما به عنوان معامله گر شخصی، می توانیم از استراتژی های هجینگ در معاملات فارکس نیز استفاده کنیم.

معایب هجینگ در فارکس

حال بیایید نگاهی به معایب هجینگ در فارکس داشته باشیم، تعداد این معایب زیاد نمی باشد اما همچنان قابل بررسی است.

1 . هیچ تضمینی برای حفاظت کامل از سرمایه شما وجود ندارد.

بزرگترین اشتباه می تواند یکسان تلقی کردن مفهوم حد ضرر و هجینگ باشد. متاسفانه، بسیاری از معامله گران مبتدی به این شکل فکر می کنند و سپرده خود را از دست می دهند. شما باید این حقیقت را درک کنید که هجینگ حافظ سپرده شما نیست و فقط روشی برای کاهش ریسک است.

همچنین این روش تضمین نمی کند که شما سود خواهید کرد. هجینگ فقط راهی برای کاهش ریسک می باشد، اما هیچ تضمینی برای حذف این ریسکها وجود ندارد.

2 . مسدود شدن سرمایه

هنگام استفاده از هجینگ به مقدار قابل توجهی از سرمایه اضافی نیاز خواهید داشت. این مورد مخصوصا در هجینگ کامل بیشتر احساس می شود چرا که برای هج سفارش اول باید سرمایه خود را دو برابر کرده و سفارش دوم را باز کنید.

معمولا، برای جلوگیری از ضرر کردن، سایر گزینه های سرمایه گذاری های، سود بیشتری نسبت به گرو گذاشتن معاملات باز، برای ما خواهند داشت.

3 . دام روانشناسی

اگر به طور فعال از هجینگ در معاملات خود استفاده کنید شاید این احساس به شما داده شود که سفارشات شما هیچ گاه با ضرر همراه نخواهد بود و یا سرمایه شما به صورت کامل بیمه شده است. چنین معامله گری بیش از حد از هجینگ استفاده کرده است. در نتیجه ریسک بیشتری متحمل شده و از اهرم بالایی استفاده می کند.

چنین معامله گری شاید از حد ضرر استفاده نکرده و اگر خطایی هم داشته باشد، معتقد است که به حد ضرر نیازی ندارد چرا که می تواند به سادگی معامله ضرر ده خود را قفل کرده (هج کرده) و تا زمان معکوس شدن قیمت در جهت دلخواه صبر کند. با این حال همه چیز در واقعیت به این سادگی نیست. در اینجا می توانید درباره قفل های فارکس اطلاعات بیشتری بدست آورید.

4 . هزینه های اضافی

هجینگ معمولا شامل تحمیل هزینه های اضافی می باشد. هنگام باز کردن سفارشی برای محافظت از سرمایه در مقابل خطرات، شما باید هزینه های مربوط به کارمزد ها را پرداخت کنید. در مورد معاملات فارکس، هزینه های اضافی می تواند ناشی از اسپرد و سوآپ باشد. معامله گران مبتدی معمولا این هزینه ها را هنگام ساختن استراتژی های معاملاتی بر پایه هجینگ، در نظر نمی گیرند.

5 . استاندارد های بالا برای مهارت های معاملاتی

به نظر من یک معامله گر یا سرمایه گذار به مهارت تحلیلی و تجربه زیادی برای استفاده از هجینگ در معاملات شخصی خود نیاز دارد. اگرچه منطق این کار بسیار ساده می باشد، اما اعمال آن به این سادگی ها هم نیست. هجینگ موضوع مهمی برای مطالعه می باشد، چرا که ابزارهای گسترده ای برای هجینگ قابل استفاده بوده و همچنین متدها نیز با یک دیگر متفاوت می باشند.

یک فرد تازه کار باید زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه این تئوری بنماید. بعلاوه، این تئوری بدون عمل کردن بی ثمر خواهد بود و تست های انجام شده با استراتژی های هجینگ فارکس، اغلب منجر به ضرر می شوند.

بنابراین، تجربه استفاده از این استراتژی ها نیز شامل هزینه خواهد بود. افرادی که برای استفاده از این استراتژی مایل به صرف وقت، تلاش و پول نیستند، ممکن است از این ابزار راضی نباشند.

هجینگ ارز چیست؟

هجینگ در برابر ریسک مبادلات ارزهای خارجی و یا هجینگ فارکس یکی از متداول ترین روش های محافظت از سرمایه در برابر نوسانات ارزی می باشد. افراد می توانند در مقابل تغییرات منفی نرخ ارز های خارجی، با انجام معاملات فوری با نرخ ثابت ارز می توان در برابر تغییرات قیمت منفی ارزهای خارجی، عملیات هجینگ را انجام داد.

سه نوع ریسک اساسی برای مبادلات ارزی وجود دارد:

ریسک تراکنش، که به آن ریسک تبدیل نیز گفته می شود، ریسک دریافت سود کمتر یا حتی ضرر در صادرات، به دلیل تغییرات منفی در نرخ ارز، می باشد. این ریسک را می توان با محدود کردن صادرات، تعیین سطح قیمت مطلوب برای صادرکنندگان و واردکنندگان و اوراق بهاداری که آنها استفاده می کنند (با کاهش دامنه زمانی برای دریافت و پرداخت وجوه با استفاده از دریافت ارز و برای تامین هزینه ها) کاهش داد.

در معاملات فارکس، بیمه کردن در مقابل ریسک های معامله به معنای وارد شدن در دو معامله در جهت های مخالف می باشد که این امر هم امکان ضرر ده بودن و هم امکان سود ده بودن را دارد.

ریسک تراکنش خارجی (خطر تسویه حساب یا ترازنامه). این ریسک بر اساس اختلاف سود و زیان اسمی در ارز کشور های مختلف ایجاد می شود. به عنوان مثال، یک شرکت بین المللی در ایالات متحده یک شرکت تابعه در آلمان دارد.

در نتیجه بخشی از دارایی های آن به یورو تعیین می شود. اگر این شرکت تعهدات قابل مقایسه ای به نسبت بخش آمریکایی خود نداشته باشد، دارایی های یورویی شرکت در معرض خطرات ارزی قرار خواهند داشت. کاهش ارزش یورو باعث کاهش ارزش درامد شرکت مادر خواهد شد (که به دلار می باشد).

به همین ترتیب، در صورت افزایش قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا، مازاد قابل توجهی از تعهدات نسبت به دارایی ها، خطرات بیشتری ایجاد می کند. بنابراین، تنها راه محافظت از وجوه شرکت در برابر خطرات تسویه حساب، حفظ تعادل بین دارایی ها و تعهدات می باشد.

ریسک اقتصادی به علت تاثیر منفی نوسانات نامساعد ارز بر هر جنبه مربوط به فعالیت های یک شرکت اشاره دارد: گردش کالا، میزان تولید، میزان تقاضا، هزینه تولید، رقابت و غیره. در نتیجه، ارزش شرکت و همچنین بازدهی اقتصادی آن کاهش خواهد یافت. کمترین میزان ریسک اقتصادی بر شرکت هایی تاثیر گذار خواهد بود که صرفا با ارز محلی هزینه های تولید خود را پرداخت می کنند.

خطر پنهان. این خطر ممکن است به هر یک از موارد فوق اشاره داشته باشد. تنها تفاوت اینجاست که سیاست های اقتصادی و مالی شرکت در اینجا در نظر گرفته نمی شوند، به همین علت به آن مخفی گفته می شود. برای مثال، یک یا چند تامین کننده یک شرکت می توانند از منابع وارداتی در تولید استفاده کنند و قیمت اجزای عرضه شده می تواند در نتیجه نوسانات فارکس به شدت افزایش یابد.

یک استراتژی هجینگ ساده بر پایه ی باز کردن دو معامله در خلاف جهت یکدیگر و با حجم یکسان می باشد. این استراتژی زمانی کاربرد دارد که یکی از معاملات شما ضررده شده و دیگری ضرر معامله و تحلیل اشتباه شما را جبران می کند.

روش های مختلفی برای هج در برابر خطرات ارزی وجود دارد:

قرداد های آتی. قرداد آتی یک توافق نامه حقوقی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص کالا یا اوراق بهادر با قیمت از پیش تعیین شده در یک زمان خاص از اینده می باشد. هیجینگ ریسک در بازار آتی بیمه ای کامل برای کل سرمایه دخیل در تولید را فراهم می کند.

معاملات آتی معمولا به دو روش هج می شوند. هجینگ با استفاده از خرید در بازار آتی (این گزینه در برابر افزایش ارزش در آینده، سفارش را بیمه می کند). هج کردن توسط فروش آتی، این گزینه به سرمایه گزاران کمک می کند تا ریسک مربوط به کاهش ارزش در آینده را کنترل کنند.

قرداد فوروارد. یک قرارداد فوروارد یک قرارداد غیر استاندارد برای تحویل دارایی با قیمت ثابت در آینده می باشد. این قرارداد ها در مورد نمادهای قابل معامله در بازار سهام اعمال نمی شوند.

آپشن. معاملات آپشن به طور گسترده ای در بازار های کالا و سهام استفاده می شوند. آپشن ها یک نوع از مشتقات مالی هستند که حق خرید یا فروش دارایی را با قیمت مشخص شده ای در مدت زمان مشخصی ارائه می دهند.

سواپ. تراکنشی می باشد که از طریق آن دو طرف جریان های نقدی یا بدهی های دو ابزار مالی مختلف را مبادله می کنند. سواپ های کارگزاری های فارکس نمونه ای از چگونگی محافظت از شرکت در برابر ریسک های ناشی شده از نوسانات فارکس می باشد.

ابزارهای هجینگ فوق، با توجه به جنبه های کاربردی آنها، به دو گروه تقسیم می شوند:

  • دارایی های قابل معامله در بورس (بازارهای معاملات آتی، سواپ ها، و آپشن)؛
  • دارایی های فرابورس (OTC) (قرداد های فوروارد، سواپ های خارج از بورس و آپشن ها).

محصولات قابل معامله در بورس دارای نقدینگی بسیار بالایی می باشند و همچنین ریسک اعتباری کمی داشته و اتاق پایاپای تضمین می کند که هر طرف معامله به تعهدات خود عمل خواهند کرد. با این حال نوع دارایی های اساسی، شرایط و ضوابط تحویل کاملا منطبق بر استاندارد های تعیین شده از قبل می باشند.

برعکس، محصولات فرابورس (OTC) به سرمایه گذار اجازه می دهند راحت ترین نیازها را برای نوع دارایی ها و شرایط معامله مطرح کند، با این وجود یافتن یک طرف مقابل دشوار است و دارای ریسک های اعتباری بالایی و نقدینگی کم می باشد.

سوالات متداول هجینگ در فارکس

هج کردن در معاملات به چه معنایی می باشد؟

هجینگ در فارکس به چه صورت انجام می شود؟

چگونه می توان در فارکس هج داشت؟

چطور می توان همانند یک صندوق سرمایه گذاری در بازار فارکس معامله کرد؟

هجینگ در فارکس به چه معنی می باشد؟

چگونه می توان از هج فارکس خارج شویم؟

جمع بندی استفاده از هج در فارکس

هجینگ در بازار فارکس یکی از ابزار های محبوب برای محاظفت از ریسک های مختلف معاملات می باشد. این روش در صورت استفاده بهینه از آن، به معامله گران اجازه می دهد تا خطرات را به کمترین مقدار کاهش دهند.

با این حال، تنها مشکل هجینگ در فارکس افزایش دو برابری هزینه باز کردن سفارش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *