برای ثبت نام کلیک کنید

چگونه حد سود را برای یک معامله لانگ تنظیم کنیم؟

1. روی “New order” در نمودار کلیک کنید. یک دستور اجرای بازار یا یک دستور در حال انتظار را انتخاب کنید — می‌توانید یک دستور حد سود را فقط به عنوان یک افزودنی به آن دو نوع دستور تنظیم کنید.

2. سطحی را که در آن یک پوزیشن لانگ باید بسته شود را در پنجره Take Profit (حد سود) وارد کنید.

سطح حد سود باید بیشتر از قیمت کنونی دارایی باشد.

یک پوزیشن خرید با قیمت اسک باز می‌شود، قیمت بالاتر به عنوان خط قرمز در نمودار مشخص شده است.

MT5


چگونه حد سود را برای یک معامله شورت تنظیم کنیم؟

این روش، مشابه روش قبل است. تفاوت در این است که یک پوزیشن فروش همیشه با قیمت بید باز می‌شود، و حد سود همیشه پایین تر از آن تنظیم می‌شود.


اگر بخواهید دستور حد سود خود را بین مقادیر اسک و بید تنظیم کنید، یک پیام سیستمی مبنی بر نادرست بودن مقدار حد سود دریافت خواهید کرد، ازین رو این مقدار برای شما تنظیم نخواهد شد.


نحوه انتقال حد سود برای یک پوزیشن لانگ در متاتریدر

پس از باز کردن یک معامله در MT4، دو خط نقطه چین افقی روی نمودار نمایش داده می‌شود.

1- سطح قیمت باز شدن؛

2 – سطح حد سود (برای یک پوزیشن لانگ، در مثال بالا).

شما می‌توانید هر تعداد دستور را که می‌خواهید در یک نمودار باز کنید. برای اینکه دستورات حد سود برای معاملات مختلف با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند، شماره دستور در بالای خطوط نقطه چین در سمت چپ نشان داده شده است.

چندین راه برای انتقال حد سود وجود دارد:

  • مکان نما را روی خط افقی حد سود قرار داده و آن را به مکانی جدید بکشید.
  • دستور خود را تغییر دهید. روی «Trade» کلیک کنید، سپس روی دستور کلیک راست کرده و روی «Modify» کلیک کنید.

شما می‌توانید سفارش حد سود خود را تنها با رعایت قوانین معاملاتی جابجا کنید. شما نمی‌توانید سطح حد سود خود را زیر قیمت باز شدن برای یک معامله لانگ و بالاتر از قیمت باز شدن برای یک معامله شورت قرار دهید.


چگونه حد سود را در کوئیک (Quik) تنظیم کنیم

این روش، مشابه MT4 است.
“Take profit” را به عنوان یک نوع دستور توقف در پنجره تنظیم سفارش مشخص کنید و مقدار مورد نظر خود را در پنجره باز شده وارد کنید. برخلاف MT4، کوئیک حد سود را به عنوان یک دستور مستقل تنظیم می‌کند. بنابراین، باید اندازه معامله، نوع دارایی، کد مشتری، و غیره را مشخص کنید. حتی شما می‌توانید حد سود را در عمق بازار (orderbook) تنظیم کنید.

حد سود را در کجا قرار دهیم؟

چگونه حد سود را به درستی تنظیم کنیم؟ روش‌های محاسبه حد سود به دو دسته‌ی ریاضی و گرافیکی تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی مرسوم است، و گفتن اینکه کدام روش بهتر است دشوار است زیرا بستگی به وضعیت بازار دارد. بهتر است یاد بگیریم تا از تمامی آن‌ها استفاده کنیم.

1. تنظیم حد سود بر اساس سطوح کلیدی.
سطوح مقاومت و پشتیبانی مناطقی هستند که احتمال تغییر جهت روند در آن بیشتر است. قیمت احتمالاً به یکی از این سطوح خواهد رسید، اما اینکه آیا بتواند آن را بشکند یا نه، مشخص نیست. دستورات حد سود، سودها را قبل از بازگشت قیمت تثبیت می‌کند.

چنین سطوحی به دلایل روانی پدیدار می‌شوند. به عنوان مثال، اکثر سرمایه گذاران حد سود را در سطحی قرار می‌دهند که در دفعه قبل قیمت در یک روند صعودی از آن نقطه کاهش یافته است. حد سود یک دستور برای فروش است. بنابراین، وقتی همه‌ دستورات فروش به طور همزمان آغاز می‌شوند، رشد قیمت متوقف می‌شود.

مثال :


 انتقال حد سود


نمودار H1 یک روند نزولی لانگ را با کورکشن‌های عمیق مکرر نشان می‌دهد. سه نقطه امکان ترسیم یک سطح افقی را فراهم می‌کنند، که اولی به عنوان پشتیبانی و بعدی به عنوان مقاومت، دو بار عمل می کند. یکی از تلاش‌های گاوها برای شکستن آن از پایین ناموفق است. اخیراً یک کورکشن صعودی جدید ایجاد شده است. ممکن است در خط روند یا سطح مقاومت به پایان برسد. بنابراین از این دو نقطه می‌توان برای تنظیم یک دستور توقف حد سود استفاده کرد.

2. تنظیم حد سود بر اساس نوسان.


شما باید اندازه متوسط شمعدان که نوسانات قیمت را در نمودار TF کوچکتر تعیین می‌کند، بدانید.

مثال. میانگین اندازه شمعدان روزانه یک دارایی 80 واحد در نرخ‌های 4 رقمی است. قیمت از روز باز شدن در نمودار H1، طی پنج ساعت، 30 واحد را پوشش داده است. این بدان معناست که در بهترین حالت 50 واحد دیگر را در بقیه روز پوشش خواهد داد، و قرار دادن حد سود در سطحی بالاتر عاقلانه نیست.

3. تنظیم حد سود با استفاده از فیبوناچی اصلاحی

سطوح کورکشن در استراتژی‌های معاملاتی سویینگ و سیستم‌های معاملاتی کوتاه-مدت مفید هستند. ایده اصلی آن‌ها این است که قیمت به سطوح قبلی خود باز می‌گردد و پس از اصلاح بازار به روند اصلی خود ادامه می‌دهد. یک معامله در انتهای کورکشن پس از آنکه یک حرکت معکوس خود را آشکار کرد باز می‌شود. یک دستور حد سود در سطح بعدی یا شروع کورکشن تنظیم می‌شود.

مثال :

تنظیم حد سود با استفاده از فیبوناچی اصلاحی

شبکه فیبوناچی از طریق اکسترمم‌های Fibo 1 و Fibo 2 در یک روند صعودی کشیده می‌شود.
کورکشن به سطح 0.382 می‌رود و تقریباً به آن می‌رسد. بر خلاف شمع‌های قبلی، شمع قرمز دارای بدنه‌ای کوچک و سایه‌های مساوی در هر دو جهت است. این امر نشانه‌ی رخداد یک حرکت معکوس است. معامله را روی شمعدان صعودی کنونی و یا بعدی باز کنید. حد سود را در سطح ابتدایی کورکشن – 0 به عنوان شبکه Fibo، تنظیم کنید.

4. تنظیم حد سود مبتنی بر زمان.
در این روش تنظیم حد سود، برای استراتژی‌های روزانه مناسب است. برای پرداخت نکردن سوآپ، حد سود را می‌توان یک ساعت قبل از بسته شدن روز تنظیم کرد. اگر قیمت نتواند به آن برسد، معامله به صورت دستی بسته می‌شود. این رویکرد همچنین می‌تواند در معاملات خبری، درست قبل از انتشار نشریات مهم مورد استفاده قرار گیرد.

5. استفاده از حد ضرر متحرک.
این یک نوع دستور حفاظتی توقف ضرر است و اغلب جایگزین دستور محدود کننده‌ی حد سود می‌شود. برخلاف حد سود، حد ضرر متحرک یک معامله سودآور را نمی‌بندد. قیمت را در یک فاصله از پیش تعریف شده دنبال می‌کند و زمانی که قیمت بازار معکوس می‌شود ثابت می‌ماند.

تصویر زیر نحوه تنظیم حد ضرر متحرک را نشان می‌دهد.



وضعیتی که در آن چندین سطح روی هم قرار می‌گیرند «تلاقی» نامیده می‌شود. اگر یک سطح قوی با سطوح Fibo یا یک نقطه محاسبه شده ریاضی منطبق باشند، این یک سطح حد سود خوب است.

6. تنظیم حد سود بر اساس اهداف یا محاسبات ریاضی.

تجارت، باید سودی قابل مقایسه با سایر روش‌های سودآوری جایگزین را به همراه داشته باشد. اگر هدف شما کسب 100 واحد در روز است، حد سود برای یک معامله باید 100 واحد، و یا برای دو معامله باید برای هر کدام 50 واحد و غیره، باشد. هنگامی که به هدف اولیه خود رسیدید، می‌توانید آرامش داشته باشید و بدون دستورات حد سود معامله کنید، و از معاملات خود با حد ضرر تا سطح سربه سر شدن محافظت کنید.
ایراد این روش این است که شما میزان دقیق وسعت روند را نمی‌دانید. قیمت ممکن است به حد سود مورد هدف که در فاصله‌ای دور قرار دارد نرسد. یا برعکس، یک دستور حد سود ممکن است  زمانی که روند باب میل شما باشد، معامله شما را خیلی زود ببندد.

یک رویکرد ریاضی در نظر گرفتن نسبت حد سود به حد ضرر (TP/SL) را پیشنهاد می‌کند. ابتدا، اندازه حد ضرر خود را بر اساس مقدار پوزیشن، لوریج، هزینه یک واحد، و ریسک از دست دادن پول در هر معامله در رابطه با اندازه سپرده خود محاسبه کنید. سپس، مقدار حد سود را محاسبه کنید. محبوب ترین نسبت‌ها در معاملات نسبت‌های 3/1 و 2/1 هستند. حد سود باید 2-3 برابر بیشتر از حد ضرر باشد. این نظریه مبتنی بر ریاضیات است، اما شما نباید به خیلی سفت و سخت به آن پایبند باشید.

در اینجا چند توصیه در مورد تنظیم حد سود وجود دارد:

  • سعی نکنید از کل روند پول بدست آورید.
    هیچ کسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید که چه زمانی یک روند معکوس می‌شود. قفل کردن در حداقل 60 درصد سود نتیجه‌ی خوبی خواهد بود.

مثال. شما شروع یک روند صعودی را “گرفته‌اید”. با ترسیم سطوح مقاومت و تجزیه و تحلیل بازه‌های زمانی طولانی‌تر، به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت ممکن است تقریباً 100 واحد افزایش یابد. در این صورت، شما ترجیح می‌دهید حد سود خود را روی 60 واحد تنظیم کنید، نه 100 واحد. یا، می‌توانید به محض رسیدن به 50 واحد نیمی از معامله را به صورت دستی ببندید و از بقیه‌‌‌ی معامله با حد ضرر متحرک محافظت کنید.

  • لطفاً دستور حد سود خود را دقیقاً بر روی سطوح کلیدی قرار ندهید:
    ممکن است سفارشات بسیار دیگری از سوی معامله گران در آنجا وجود داشته باشد، زیرا اکثر مردم جذب تفکرات کلیشه‌ای می‌شوند. از طرفی اگر دستور حد سود شما دورتر از سایر دستورات حد سود باشد، ممکن است قیمت زودتر از شروع دستور شما معکوس شود. پس، حد سود خود را زیر سطح کلیدی برای پوزیشن‌های لانگ و بالاتر از سطح کلیدی برای پوزیشن‌های شورت قرار دهید.

حد سود دستوری است که به کارگزار داده می‌شود و باید اجرا شود. زمانی که قیمت به سطح تعیین شده در دستور حد سود برسد، معامله باید به طور خودکار بسته شود. با این حال، ممکن است یک سری شرایط تجربی وجود داشته باشد که معامله با قیمت بدتری بسته شود، یا دستور فعال نشود.

دلایل آن به شرح زیر است:

  • عدم وجود حجم مخالف مورد نیاز برای انجام معامله در یک قیمت معین.
    به عنوان مثال، شما یک لات خریده‌اید و می‌خواهید آن را به قیمت بالاتری بفروشید. هنگامی که قیمت به مقدار از پیش تعریف شده افزایش می‌یابد، هیچ کس تمایلی به خرید یک لات از شما ندارد. بنابراین، قیمت می‌تواند بلافاصله پس از رسیدن به سطح کاهش یابد. کارگزار نمی‌داند در مرحله بعد چه کاری انجام دهد: می‌تواند منتظر خریدار جدیدی باشد که قصد خرید یک لات را دارد. می‌تواند بخشی از تجارت شما را بفروشد. می‌تواند از شما اطلاعاتی در مورد آنچه که باید انجام دهید درخواست کند. به چنین وضعیتی  “نرخ گذاری مجدد” (requote) می‌گویند. انواع اجرای دستورات با توجه به پلتفرم معاملاتی و شرایط معاملاتی کارگزار تعیین می‌شود. به عنوان مثال، МТ5 انواع اجرای زیر را ارائه می‌دهد: پر کن یا از بین ببر (FOK)، فوری یا لغو (IOC)، بازگشت.

برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد انواع اجرای دستورات، مقاله ما با عنوان “تفاوت بین MT4 و MT5 _ کدام یک بهتر است؟” را بررسی کنید.

  • معامله‌گر قیمت‌های بید و اسک را با هم اشتباه گرفت و اسپرد را فراموش کرد.
    “من یک پوزیشن شورت باز کردم، قیمت سه پیپ کمتر از حد سود من شد و فعال نشد. چرا؟”

فرض کنید پوزیشنی را در EURUSD با نرخ 1.17160 باز کرده‌اید و حد سود را روی 1.17110 تنظیم کرده‌اید. یک معامله برای فروش با یک معامله برای خرید، در قیمت اسک  مطابقت دارد. اگر نمودار قیمت اسک را نمایش دهد، همیشه قیمت اسک بالاتر از قیمت بید در نمودار است. به عنوان یک گزینه‌ی پیش فرض، نمودارها فقط قیمت بید را نشان می‌دهند. حداقل قیمت اسک برابر است با قیمت بید به علاوه‌ی مقدار اسپرد. اگر اسپرد سه پیپ باشد، بید باید 1,17107 باشد تا معامله در 1,17110 (قیمت اسک) بسته شود. بنابراین، اگر دستور حد سود شما روی 1.17110 تنظیم شده باشد، نمودار کاهش قیمت (کف) با سه پیپ (اسپرد) به زیر آن سطح را نشان می‌دهد.

  • شرایط معامله.
    برخی از کارگزاران شرط زیر را قید می‌کنند: یک دستور حد سود تنها در صورتی فعال می‌شود که قیمت حداقل یک ثانیه قبل از معکوس شدنش در سطح دستور باشد. در غیر این صورت، دستور آغاز نمی‌شود.
  • شکاف‌ها.
    در صورت بروز شکاف، ممکن است دستورات حد سود عمل نکنند. اگر آن‌ها پس از یک شکاف شروع به کار کنند، این موضوع به نفع معامله گر خواهد بود. اگر این دستورات اصلاً فعال نشوند، معامله گر باید دلیل این رخداد را از کارگزار خود جویا شود.
  • مسائل فنی.
    این دست مسائل و مشکلات در 99.9٪ موارد تقصیر کارگزار است. هنگام تنظیم دستور، از صفحه اسکرین شات تهیه کنید و با تیم پشتیبانی کارگزار تماس بگیرید.




توسط mania bozorgi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *