کندل استیک دوجی ژاپنی ساختاری است که در چارت کندل استیک در زمانی ایجاد می شود که حرکت قیمتی متوقف شده و فضای عدم قطعیت در بازار به وجود آمده است. دوجی معمولا سیگنال احتمالی معکوس شدن روند را از خود نشان می دهد.

کندل دوجی چگونه شکل می گیرد؟

الگوی دوجی در معامله محبوبیت دارد زیرا سیگنال شکل گیری نقطه ی اوج را از خود نشان می دهد، مخصوصا اگر الگو پس از یک کندل استیک بلند سفید (صعودی) ایجاد شود. زمانی که روند صعودی برای مدتی ادامه پیدا کند و شاخص سرمایه در محدوده ی بیش خریداری شده (Overbought) قرار داشته باشد، دوجی به خریداران در مورد تضعیف شدن سطح تقاضا و معکوس شدن احتمالی نزولی روند هشدار می دهد. 

اگرچه، در طی ایجاد یک روند نزولی، سیگنال دوجی مقداری از قدرت خود را از دست می دهد زیرا شکل گیری آن نشان دهنده ی برابری نیروها در بازار بوده و احتمال حرکت نزولی به اندازه ی حرکت صعودی است: این بدین معنا است که حرکت کاهشی می تواند ادامه پیدا کند. 

بنابراین، وقتی که روند به نقطه ی کف جدیدی می رسد ضروری است که سیگنال قوی تر را برای تایید معکوس شدن شاخص و شروع شدن روند جدید انتخاب کنیم. چنین تاییدیه ای می تواند ایجاد شدن الگوی ستاره ی صبح دوجی باشد که متشکل از سه کندل استیک است.

مزایا و معایب معامله ی چارت دوجی

مزایا معایب
سیگنال های قوی را در نقطه ی اوج روند نشان می دهد می تواند سیگنال حرکت هاای کاذب در جهت مخالف را نشان دهد و تله ی صعودی و نزولی ایجاد کند.
فضای عدم قطعیت در بازار را نشان می دهد که می تواند سود ایجاد کند دوجی در یک روند نزولی می تواند به معنای ادامه یافتن روند به جای معکوس شدن آن باشد.
به شناسایی نقطه ی اوج روند که یک نقطه ی ورود سودده تر را نشان می دهد کمک می کند نیازمند تایید کردن سایر الگوهای کندل استیک است
در بازار فارکس و سهام بهترین عملکرد را دارد. کندل دوجی گوناگونی های زیادی دارد. به طور مثال می توان به دوجی سنگ قبر، دوجی پایه بلند، دوجی سنجاقک، دوجی ای که بعد از یک کندل استیک صعودی بلند ایجاد می شود و …. اشاره کرد که می تواند گیج کننده باشد.
در تایم فریم های یک ساعته و بالاتر بیشترین کارایی را دارد و سود به ازای هر معامله را افزایش می دهد در تایم فریم های کوتاه مدت کارایی ندارد زیرا به واکنش پذیری بالایی نسبت به اختلالات قیمتی بازار از خود نشان می دهد. 

نکات مرتبط با معامله ی چارت دوجی

چند توصیه ی قابل انجام دادن به هنگام تحلیل کندل های دوجی وجود دارد:

در تحلیل تکنیکال بازه های زمانی بلند تر را بررسی کنید. 

برای مدیریت ریسک و جلوگیری از تله های بازار همیشه دستور حد ضرر قرار بدهید. 

تنها زمانی وارد معامله شوید که مطمئن باشید شاخص به کدام جهت حرکت می کند. سیگنال را با الگوی کندل استیک و اندیکاتورهای تکنیکال تایید کنید. 

در سطوح حمایت و مقاومت تلاش بر کشف کردن سطوح حمایت و مقاومت کنید. 

مناسب ترین تایم فریم: تایم فریم ۴ ساعته

قبل از ورود به معامله فضای خبری و تقویم اقتصادی مرتبط با ابزار مالی مورد معامله را مورد مطالعه قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *