عوامل زیادی بر اسپرد بازار موثر هستند. برخی از مهمترین عوامل عبارتند از: 

حجم بازار و نقدینگی:
در بازارهای مالی ازجمله فارکس، بازار آتی یا CFD، در زمان هایی ممکن است حجم معاملات روی یک دارایی زیاد باشد. یا اینکه اختلاف خرید و فروش آن دارایی به حداقل برسد.

مثلا ممکن است در بازار فارکس، به معامله طلا یا جفت ارز یورو/ دلار بپردازیم. این جفت ارز محبوب ترین جفت ارز فارکس است. بنابراین، برای معامله این جفت ارز، می توانید کمترین اسپرد را پرداخت کنید. در این حالت، اسپرد در حد چند سنت بوده و به سمت صفر میل می کند.

اما ممکن است قصد معامله یک ارز دیجیتال و سهامی داشته باشید که دارای نقدینگی و حجم زیادی نباشد. در چنین معامله ای، اختلاف خرید و فروش بسیار بیشتر از معامله یک سهام محبوب از شرکتهایی مانند گوگل یا یک جفت ارز بسیارمحبوب است.

در بازار فارکس ارزهایی که دارای حجم کمتری باشند، دارای اسپرد بیشتری هستند.

مثلا ارزهای AUD/CAD، GBP/CAD، GBP/AUD و AUD/CHF اسپرت بیشتری دارند.

نوسانات موجود در بازار:
یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر اسپرت در بازارهای مالی، نوسانات بازار است. زمانی که شاهد یک اتفاق بسیار نادر یا یک بحران در بازارهای مالی هستیم، اسپرد تا حد زیادی افزایش می یابد. مثلا در سقوط بازار آمریکا در سال 2008 یا در ریزش شدید جفت ارز پوند دلار در سال 2017، اسپرد در بازار مانند همیشه نبود و بسیار افزایش یافت.

اعتبار متعلق به دارایی معامله شونده:
با بهبود و افزایش اعتبار دارایی معامله شونده، اسپرد کاهش می یابد. مثلا هنگام معامله ی بیت کوین نسبت به یک ارز تازه ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال، اسپرد کمتری می پردازد. زیرا زمانی که یک دارایی به اندازه کافی اعتبار نداشته باشد، کسی تمایل به خرید آن با قیمتی معقولانه ندارد. در این حالت، اسپرد بیشتری باید بپردازید. دروواقع، اسپرت هزینه ای است که توسط کارگزار از شما دریافت می شود تا کالایی که خریداری کرده اید را بفروشد یا معامله شما را به  شخصی دیگر متصل کند.

نواع مختلف اسپرد

اسپرد در بازارهای جهانی، به دو صورت است: یا یک عدد مشخص و یا درصدی از قیمت. به عنوان مثال، اسپرت در جفت ارز یورو دلار برابر 20 سنت، با اسپرد در بیت کوین برابر با 0.5٪ تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تفاوت در اینجا، شیوه بیان اسپرد است. بطورکلی باید این مبلغ را بپردازید، خواه بصورت عددی یا بصورت درصدی باشد.

یکی از نکات مهم دیگر درمورد اسپرت در بازارهای مالی، شناور بودن آن است. مثلا در این لحظه، اسپرد معامله طلا 20 سنت است، در لحظه ای دیگر 15 سنت می شود و در دامنه ای خاص درحال نوسان است. اما در شب هایی که نقدینگی بازار کاهش می یابد، یا اتفاقی مهم رخ می دهد و حجم بازار مختل می شود، اسپرد شناور افزایش می یابد.

.
.
.

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *