این الگو، یک نسخه اصلاح شده از الگوی سه قله می باشد. در تحلیل تکنیکال کلاسیک، سر و شانه یک الگوی برگشتی محسوب می شود. یعنی، نشان دهنده ی این است که روند قبل از آن به پایان رسیده است و بازار قدرتی برای شکستن یک سطح خاص ندارد، بنابراین احتمال برگشت روند بسیار زیاد است.

الگوی سر و شانه با سه سقف متوالی شناخته می شود که قله های آن در سطوح مختلف قرار دارند. قله میانی باید بالاترین سقف (سر) باشد و بقیه باید کوتاه تر و تقریبا برابر با هم باشند (شانه ها). هرچند، هنگامی که شانه ها در سطوح مختلف قرار می گیرند، برخی اصلاحات در الگو انجام می شود.

در این حالت باید مطمئن شوید که قله وسط از دو شانه بالاتر است.

ویژگی کلیدی دیگر برای شناسایی این الگو، خط روند واضحی می باشد که قبل از شکل گیری الگو باید قابل ترسیم باشد. 

الگو می تواند هم شیب دار و هم مسطح باشد.

در حالت دوم، باید توجه کنید که پایه های سقف موازی هستند یا نه. کف های بین این قله ها با خط روند متصل می شوند که با آن در اصطلاح خط گردن می گویند.

طبق آمار، این الگو فقط به عنوان یک الگوی برگشتی عمل می کند و اگر پس از شناسایی این الگو قیمت به روند قبلی خود ادامه دهد، احتمالا نتوانسته اید این الگو را به درستی تشخیص دهید.


زمانی می توانید وارد پوزیشن فروش شوید که قیمت پس از شکستن خط گردن، به سطح کف محلی رسیده و یا از ان عبور کرده باشد (Sell zone).

حد سود باید مساوی یا کوچک تر از فاصله خط گردن تا قله وسط (سر) در نظر گرفته شود (Profit zone).

می توانید حد ضرر را در ناحیه ی قبل از شکستن خط گردن یا در سطح شانه راست، کمی بالاتر از سقف محلی قرار دهید (Stop zone).

چه چیزی باید اضافه گردد؟

الگوی سر و شانه نقش مهمی در تحلیل امواج الیوت دارد.

تحلیلگران بر این باورند که ظهور یک الگوی سر و شانه نشان دهنده ی پایان یک دوره معاملاتی بزرگ و شروع روند اصلاحی می باشد. این الگو معمولا موج 5 و موج A را به هم پیوند می دهد.

توسط AVA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *