ساختار این الگو همانند مثلث می باشد اما یک تفاوت بسیار مهم بین آنها وجود دارد. یک مثلث فقط به شرطی وجود خواهد داشت که روند مشخصی از قبل وجود داشته باشد. یعنی در یک بازار روند دار یک الگوی مثلث دیده می شود و قیمت پس از شکست آن، در جهت شکست به حرکت خود ادامه می دهد.

اما الگوی وج به عنوان یک الگوی برگشتی شناخته می شود

در تصویر بالا الگوی وجی را مشاهده می کنید که چندی پیش در نمودار EURJPY تشکیل شده است.

از نظر تکنیکال، الگوی وج، همانند مثلثی می باشد که کانال تشکیل دهنده آن در حال تنگ شدن است، اما وج و مثلث از نظر سایز باهم تفاوت دارند. وج اساسا بزرگ تر از یک مثلث می باشد و معمولا ماه ها و یا سالها برای تشکیل شدن آن زمان سپری می شود.

بنابراین، در تحلیل تکنیکال کلاسیک، وج ها سیگنالی از حرکت در خلاف جهت روند می باشند. به عبارت دیگر، نشانه برگشت روند هستند.

زمانی وارد معامله ی خرید می شویم که قیمت سطح مقاومتی (یا همان کانال بالایی) را شکسته و به اندازه ی سقف محلی قبلی افزایش یابد (Buy zone). گاها ممکن است شما 3 درصد از حرکت قیمت، یعنی حرکتی که از ناحیه ی شکست تا سقف محلی قبلی انجام می شود را از دست بدهید. حد سود شما می تواند به اندازه ی عرض موج اول الگو قرار گیرد.

حد ضرر منطقی می تواند در سطح کف محلی قرار گیرد که قبل از منطقه مقاومتی نشان داده شده است (stop zone).

چه نکته ای باید اضافه شود؟

در تحلیل تکنیکال، چند قانون برای شناسایی الگوی وج وجود دارد:

1) به عنوان یک قاعده کلی، الگوی وج ممکن است در امواج 4 و 6 و هر موج متوالی با تعداد زوج، شکسته شود. اولین موج برای وج، مانند مثلث، حرکتی است که در جهت روند، شروع به توسعه ی الگو می کند.
2) وج زمانی شکسته می شود که قیمت وارد یک/سوم پایانی ساختار شود. برای درک بهتر، کل الگو فرض شده را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید؛ برای شناسایی پایان الگوی وج، شما به قسمتی نیاز خواهید داشت که تمام سطوح حمایتی و مقاومتی به درستی عمل کرده باشند و این دو سطح تا حد زیادی به هم نزدیک شده باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *