بیایید از هجینگ فارکس را بر اساس تکنیک هجینگ کلاسیک در جفت ارز EURUSD ، بررسی کنیم.

بیایید شرایطی را در نظر بگیریم که EURUSD در یک روند گاوی، برای مدت طولانی در حال حرکت می باشد. ما انتظار داریم که روند به سمت پایین معکوس شده و فرض می کنیم یک سیگنال برگشتی توسط الگو های کندل استیک دریافت شده است.

هجینگ فارکس

در نمودار دو کندل متوالی رو به پایین دیده می شود (که در چارت فوق با بیضی آبی رنگ مشخص شده است)، که تایید کننده الگوی ستاره دنباله دار یا همان شوتینگ استار (یک کندل با سایه بالایی طولانی و سایه پایینی کوتاه تر یا بدون سایه ) می باشد. بنابراین، ما در حوالی خط افقی 1.13 (با رنگ قرمز)، با حجم یک لات وارد یک معامله فروش می شویم:

شوتینگ استار

در مرحله بعدی، با داشتن یک سفارش فروش، می بینیم که به جای روند یک روند نوزلی ثابت، یک روند سایدوی تشکیل شده است. زمانی که دو کندل صعودی با بدنه کامل به وجود بیایند و تقریلا تمام حرکت خرس ها را در بر بگیرند، احتمال بالاتر رفتن قیمت و ادامه یافتن روند صعودی جفت ارزEURUSD  بیشتر خواهد شد (در سمت راست با بیضی آبی دوم این شرایط را نشان داده ام):

EURUSD


برای کاهش ریسک، ما به یک سفارش در خلاف جهت معامله اول و با حجم یکسان 1 لات احتیاج خواهیم داشت. در نمودار فوق، قیمت خرید در EURUSD با خط سبز مشخص شده است که حدودا در 1.134 می باشد.

EURUSD


بنابریان، دو معامله با هم، هم پوشانی دارند و از سرمایه ما محافظت خواهند کرد. ما در شرایط عدم قطعیت، سطح حد ضرر 400 پوینتی (اسپرد بین معاملات خرید و فروش) را تعیین می کنیم.

حال ما می توانیم با خیال راحت و بدون داشتن ترس از ضرر سنگین، بازار را دنبال کنیم. اگر با این وجود قیمت کاهش یابد، سفارش خرید را خواهیم بست و حد سود را از معامله فروش خواهیم گرفت. اگر سیگنالی از شرایط روند گاوی وجود داشته باشد، ما از سفارش فروش خارج خواهیم شد و سفارش خرید ما شروع به سود دهی خواهد کرد.

نمونه ای از معامله هج شده به صورت کامل

بیایید مثالی دیگر از معامله هج شده به صورت کامل را بررسی کنیم. در اینجا ضرر و سود بالقوه حاصل از خارج شدن از معامله را نیز محاسبه خواهیم کرد.


این شرایط در نمودار بالا توسط بیضی آبی رنگ نشان داده شده است و ما در نظر داریم که قیمت به زودی افزایش خواهد یافت. بنابراین با بسته شدن کندل، یک سفارش خرید در سطح 1.08578 (خط سبز) تعیین می کنیم.

خط سبز


با این حال، قیمت همچنان نزولی بوده و از سطح حمایتی 1.08180 که با خط افقی قرمز رنگ مشخص شده است عبور می کند. بنابراین یک سیگنال بسیار قوی برای روند نزولی دریافت می شود.

برای حفاظت از سرمایه خود در مقابل ضرر، ما هجینگ فارکس را اعمال خواهیم کرد. برای بیمه کردن خود در مقابل ضرر های سنگین، معامله ای در خلاف جهت با همان حجم در سطح 1.08166 بعد از بسته شدن کندل قرار می دهیم.

بنابراین، اختلاف بین این دو سفارش خلاف جهت، با یکدیگر فقط 0.00412 پوینت می باشد. این مقدار ضرری می باشد که به علت هجینگ فارکس متحمل خواهیم شد.

هجینگ فارکس


نمودار بالا نشان دهنده این واقعیت است که معاملات با هجنیگ کامل، کاربردی بوده اند. این استراتژی فارکس به ما اجازه می دهد با خیال راحت منتظر حرکت بازار باشیم در حالی که بازار در جهت ناخواسته ما در حال حرکت است. همانطور که می بینید، روند صعودی پس از مدتی از سر گرفته شده است.

زمانی که قیمت خودش را در بالای معامله اول در سطح 1.08852 (نشان داده شده با خط مشکی) تثبیت کرد، از معامله فروش خارج شده ایم، در نتیجه 0.00686 پوینت در این معامله ضرر کرده ایم (سطح ورود سفارش فروش – سطح خروج سفارش فروش). هرچند، معامله به خودی خود تکمیل نشده است، چرا که ما هنوز یک سفارش خرید داریم که در سطح 1.08578 باز شده است.


در نمودار بالا، یک حرکت صعودی قدرتمند قابل مشاهده است. ما در حال دنبال کردن روند گاوی هستیم و زمانی از معامله خرید خارج خواهیم شد که ستاره دنباله دار (شوتینگ استار) و دو کندل به سمت پایین را مشاهده کنیم (با رنگ بنفش در نمودار نشان داده شده است). بنابراین معامله را در سطح 1.09484 که با خط بنفش مشخص شده است خواهیم بست.

پس، سود خالص حاصل شده از سفارش خرید بدون در نظر گرفتن کارمزد به 0.00906 پوینت خواهد رسید (1.09484 – 1.08578) ، همانطور که می بینید سود کل به علت هجینگ کاهش چشمگیری داشته است. با این حال ما در مقابل ریسک ضرری که از سناریو منفی حاصل می شد مصون مانده ایم.

متد های هجینگ فارکس

خب، ما قبلا مثالی از هجینگ معاملات فارکس را مطالعه کردیم. حال، اجازه بدهید ببنیم چه راه هایی برای حفاظت از سرمایه وجود دارد و این روش ها چه ویژگی هایی دارند. در ابتدا، اجازه بدهید پارامتر هایی که بر اساس آنها روش هجینگ دسته بندی می شوند را توضیح دهم:

انواع نماد های مالی برای هجینگ:

مطابق با ابزار های مالی هجینگ، دو نوع هیجینگ معاملات فارکس و هجینگ فرابورس وجود دارد. همانطور که از تعریف مشخص است، معاملات هجینگ فارکس با مشارکت واسطه (که در مورد فارکس، شرکت کارگزاری است) انجام می شود. سفارش های هج فرابورس را نمی توان در بازار بورس باز کرد. آنها در بازار معامله نمی شوند و معمولا یکبار انجام می شوند.

حجمی از ریسک که جبران می شود

در اینجا می توانیم هجینگ را به صورت کامل انجام داده و یا بخشی از معامله را هج کنیم. هجینگ کامل، کل سرمایه دخیل در معامله را بیمه می کند. در هجینگ غیر کامل می توانیم فقط قسمتی از سرمایه معامله را بیمه کنیم. هجینگ غیر کامل در مواقعی استفاده میشود که ریسکی که متحمل می شویم جزئی باشد.


خریدار یا فروشنده

با توجه به اینکه شما روی ریزش یا افزایش قیمت شرط بسته اید، شما سفارش خرید یا فروش را به صورت هج ثبت خواهید کرد. در حالت اول، سرمایه در برابر افزایش قیمت محافظت خواهد شد و دومی در مقابل یک کاهش ناخواسته.


نوع دارایی معاملاتی

هجینگ فارکس می تواند خالص یا متقابل باشد. یک هج خالص شامل معامله ای معکوس برای همان نماد می باشد. در حالت هجینگ کراس یا متقابل، سفارش هج برای نماد دیگری باز خواهد شد. در این حالت، سهم دوم باید با دارایی مورد نظر ما همبستگی داشته باشد. یعنی قیمت آن باید به قیمت نماد مورد نظر ما بستگی داشته باشد.

برای مثال، زمانی که قیمت دارایی مورد نظر در حال بالا رفتن باشد، ارزش دارایی که برای هج استفاده کردیم نیز باید با یک نسبت خاص با ارز مورد نظر ما بالا یا پایین بیاید.


زمان باز کردن سفارش اصلی

با توجه به این پارامتر، یک استراتژی هجینگ فارکس می تواند کلاسیک یا پیشبینی شونده باشد. در حالت اول، سفارش مخالف دقیقا بعد از سفارش اصلی (بیمه شده) باز می شود. مثالی از هجینگ کلاسیک، خرید یک آپشن برای حمایت از آن می باشد. استراتژی دوم بر اساس قرار دادن سفارش خرید هج قبل از باز شدن سفارش بیمه شده می باشد که این شرایط در بازار آتی رخ می دهد.


انواع استراتژی های هجینگ در فارکس

بر اساس شرایط توضیح داده شده در قسمت بالا، استراتژی های هجینگ بر اساس دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:


هجینگ کامل

این استراتژی شامل باز کردن یک سفارش برابر با حجم سفارش اول و در خلاف جهت آن می باشد. بنابراین، در صورتی که با حرکات ناخواسته بازار مواجه شوید، شما از کلیه سرمایه خود که در سفارش اول استفاده شده محافظت خواهید کرد.


هجینگ غیر کامل

در صورتی که می خواهید از سفارشات کم ریسک خود محافظت کنید در این روش فقط قسمتی از سرمایه تضمین خواهد شد. در این حالت، پتانسیل سود دهی افزایش یافته و همزمان هزینه های هجینگ کاهش می یابد.


هجینگ پیشبینی شده

این روش برای خرید قرارداد های آتی با قیمت ثابت انجام می شود که انتظار داریم دارایی مورد نظر در آینده با قیمت بهینه مورد نظر ما به فروش برسد.


هجینگ کراس در فارکس

این متد بر اساس باز کردن یک سفارش بر روی دارایی می باشد که از آن برای سفارش اول استفاده نکرده ایم (یعنی بر روی یک نماد مالی دیگر معامله دوم را باز می کنیم). همانطور که قبلا توضیح داده شد، از مثال هج کراس برای باز کردن سفارش های خرید در جفت ارزهای EURUSD و USDCHF استفاده کردیم.


هجینگ انتخابی

این مدل از هجینگ، نسبتا پیچیده می باشد و توصیه می شود فقط معامله گران حرفه ای از آن استفاده کنند. این روش شامل باز کردن سفارش در نماد اصلی و بازار مشتقات (بیمه) می باشد. سفارشات از لحاظ زمان و حجم متفاوت خواهند بود. انعطاف پذیری این استراتژی به شما اجازه می دهد تا بهینه ترین گزینه از نظر پتانسیل حد سود و ریسک معاملاتی را انتخاب کنید.

برای درک بهتر، بیایید مثالی را مطالعه کنیم. فرض کنید 100 سهم را در ابتدای سال خریده اید و برنامه دارید تا آنها را در قیمت بالا تر در سه ماهه سوم بفروشید. در سه ماه دوم، شما یک سفارش فروش با حجم 1500 سهم قرار می دهید. در همین زمان، محاسبات انجام شده به شما این امکان را می دهد که با بستن معاملات خود در زمان های مختلف، از هر دوی آنها سود کسب کنید.


هجینگ بین – بخشی

این استراتژی شامل داشتن یک سفارش در یک نماد از یک بخش و نگهداری یک سفارش دیگر در نماد یک بخش دیگر می باشد. برای مثال، شما می توانید سفارش خود را در برابر یک حرکت ناخواسته بازار در جفت ارز EURUSD با سفارش در بازار CFD های انرژی، محافظت کنید.

اکثر استراتژی های ذکر شده در بالا، اغلب توسط معامله گران هج (تریدر هایی که از سرمایه خود از طریق هج، محافظت می کنند)، و یا توسط صندوق های سرمایه گذاری اعمال می شوند. آنها از ابزار های مختلفی استفاده کرده و حتی از استراتژی های مختلف هجینگ استفاده می کنند. من این سیستم ها را با جزئیات کامل در مقاله بعدی خودم توضیح خواهم داد که این سیستم ها شامل سیستم های هجینگ گرید و دابل گرید می باشند.

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *