سرمایه گذاران کلاسیک، افرادی با درآمد متوسط هستند که فکر میکنند پول های اضافی را میتوان در جایی بهتر از بانک ها سرمایه گذاری کرد. معمول این افراد سرمایه ای چند هزار دلاری و دانش و تجربه ای خوب در زمینه ی اقتصاد دارند. بعضی از آنها تصمیم می گیرند که زمینه ی فعایت خود را از سرمایه گذاری غیرفعال ارز و طلا به سرمایه گذاری فعال تغییر دهند. آنها با بازارهای سهام آشنایی دارند، اما شرایط بازار مبادلات ارز با سهام تفاوت دارد بنابراین آنها نه تجربه و نه سرمایه کافی برای ورود به این بازار را ندارند. در مورد زمینه های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران کلاسیک بیشتر مطالعه کنید.

1. سرمایه گذاری اوراق قرضه در بازار مبادلات سهام

سرمایه گذاری اوراق قرضه در بورس اوراق بهادار فقط پس از عقد قرارداد با یک کارگزاری امکان پذیر خواهد بود. بهتر است یک سرمایه گذار برای امضای قرارداد به صورت حضوری یا تلفنی با دفتر کارگزاری ارتباط برقرار کند. زیرا با انجام این کار میتوانند اطلاعات بیشتری دریافت کنند و کلیه تعرفه ها و شرایط به تفصیل برای آنها توضیح داده خواهد شد. سپس، قرارداد افتتاح حساب از راه دور منعقد می شود یا به صورت كاغذ تحویل داده می شود. البته میتوان به صورت الکترونیک نیز این کار را انجام داد.

گزینه های سرمایه گذاری از طریق بورس اوراق بهادار:

  • شرکت های بزرگ در زمینه های مختلف را “Blue chips” می نامند.
    این شرکتها اغلب رهبران تجاری در زمینه های کاری خود می باشند که از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی شاخص های تجاری می باشند. آنها برای سرمایه گذاری بلند مدت بسیار مناسب هستند، زیرا در کوتاه مدت ممکن است افت های قیمتی شدیدی را مشاهده کنید.
    مثال: افت قیمتی NASDAQ  در 16 اکتبر 2017
  • سهام شرکت ها از بخش های جداگانه (شاخص معاملات آتی). در سال 2017 ، بخش نفت و گاز، در دوران سختی را سپری می کرد و تبدیل به گزینه ای برای معاملات بلند مدت شده بود.
    بهترین گزینه های سرمایه گذاری شرکت های ارتباطات و خرده فروشی ها بودند (به عنوان مثال قراداد های ما به التفاوت همانند CFD NYSE ، CFD XETRA ، CFD NASDAQ)
  • قرارداد های آتی و دیگر گزینه های اخذ دارایی ها. این ابزار برای افرادی ارائه شده است که ماهیت سرمایه گذاری را درک میکنند. تقاضا در این ابزار ناچیز است.

شما از طریق یک کارگزاری فارکس قادر هستید در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کنید.
به عنوان مثال در مجموعه ابزار های مالی لایت فارکس، شرکتهای لیست شده در فهرست NYSE و NASDAQ به صورت CFD برای سرمایه گذاران قرار داده شده اند، همچنین میتوانید شاخص های سهام آمریکا، انگلستان، استرالیا و غیره را بیابید.

2. سرمایه گذاری در ETF

صندوق داد و ستد ارزی (ETF) یک نوع صندوق رگوله شده است، که سرمایه های موجود در آن بر روی دارایی های مختلف سرمایه گذاری می شوند. یک شرکت میتواند سرمایه های زیادی را مدیریت کند. برای سرمایه گذاری در آنها کافیست اوراق بهادار ETF را خریداری کنید که توسط شرکت مورد نظر منتشر شده است.

مزایای سرمایه گذاری در ETF: 

  • ETF یک سبد از دارایی های مختلف در یک شاخص تجاری است بنابراین میزان ریسک در چهار چوب شاخص مورد نظر بین دارایی ها تقسیم می شود.
  • تقریبا در تمام بخش های مالی یک ETF وجود دارد، به عبارتی دیگر، این امکان را برای شما فراهم می کند که توزیع دارایی های هر سبد (پورتفولیو) را تصحیح کنید.
  • شما به راحتی می توانید ETF را خرید و فروش کنید زیرا در بورس، آزادانه قابل دسترس هستند.
  • ETF نیاز به مدریت فعال ندارد، بنابراین هزینه های خرید و مدیریت سبد ها (پورتفولیو) برای یک سرمایه گذار کاهش می یابد.

صندوق داد و ستد ارزی (ETF) شامل بازار های سهام استرالیا، انگلستان، آمریکا، چین، روسیه و غیره میباشد.

  • می توانید اوراق بهادار صندوق ها را از طریق بانک خریداری کنید
  • می توانید اوراق بهادار بورس را از طریق کارگزاری ها خریداری کنید

به عنوان مثال فهرستی از ETF های آمریکا تهیه شده است.

سرمایه گذاری ETF جایگزینی برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشد، زیرا این صندوق ها نشان داده اند که بازده و اوراق بهادار ناپایداری دارند و وابستگی زیادی نسبت به عوامل اقتصاد داخلی دارند (سیاست دولت و سهامداران آن کشور).

3. پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی (سرمایه گذاری در شرکت های نوپا) و هایپ ها

این گزینه سرمایه گذاری مناسب کسانی خواهد بود که دوست دارند ریسک کنند و نمی ترسند پول خود را از دست دهند، این گونه افراد بیشتر به دنبال حس هیجان در سرمایه گذاری هستند. بازه ی سرمایه گذاری در این روش ها از صد تا هزاران دلار می باشد، بازدهی این پروژه ها میتواند در سال به بیش از 100% برسد، اما میزان ریسک این کار بسیار بالاتر از سرمایه گذاری به صورت کلاسیک خواهد بود.

3.1. پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی و سیستم های وام دهی P2P

پلتفرم سرمایه گذاری جمعی، افرادی که برای انجام یک پروژه به پول نیاز دارند و کسانی که می خواهند از طریق سرمایه گذاری درآمد کسب کنند را به هم مرتبط میکند. وام گیرندگان قادر نیستند (یا فکر می کنند لازم نیست) که وارد یک بازار بورس IPO شوند، و سرمایه گذاران مایل هستند با وجود ریسک مربوطه، بازدهی بیشتری را از سود سپرده ها یا امور مالی خرد دریافت کنند.

صد ها پلتفرم سرمایه گذاری جمعی وجود دارد، در سال 2016 گردش مالی آنها به بیش از 2 میلیارد دلار رسیده بود. در روسیه، این روش سرمایه گذاری در مراحل ابتدایی قرار دارد، عمدتا به دلیل عدم وجود قانون در رابطه با این پلتفرم و سیستمی که بتواند امنیت صاحبان پروژه و خود پلتفرم را تامین کند.

پلتفرم وام دهی P2P

پلتفرم های P2P یا P2B می توانند جایگزین مناسبی برای پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی باشند. در این پلتفرم ها اشخاص میتوانند به صورت مستقیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی وام دهند. این پلتفرم همانند یک مدیر ریسک واقعی عمل نمی کند(که تفاوت عمده ی آن با بانک در همین موضوع است) اما اطلاعات مربوط به وام گیرنده را به طور کامل ارائه میکند و میزان ریسک را بر طبق یک سری از پارامترها طبقه بندی می کند.

خطرات سرمایه گذاری در پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی و پلتفرم های وام دهی P2P

  • هیچ روش مناسبی برای اثبات اطلاعات ارائه شده توسط استارت آپ ها و وام گیرندگان وجود ندارد؛ هیچ برنامه ی کاری یا حسابداری مالی نیز وجود نارد
  • این پلتفرم قابلیت تضمین پروژه ها را ندارد و مسئولیتی در قبال آنها بر عهده نمی گیرد، هیچ صندوق جبران خسارتی وجود ندارد
  • در صورت بروز هرگونه مشكل در بازپرداخت پول توسط يك پلتفرم و يا شركت نوپا (استارت آپ) ، حل آن در دادگاه به سختي ممكن است؛
  • این پلتفرم ها بیشتر افرادی را جذب خود می کنند که انتظار کسب سود های بزرگ در مدت زمان کوتاه را دارند. 

3.2. HYIP

HYIPs (برنامه های سرمایه گذاری با بازده بالا) جزو برنامه های پونزی (کلاهبرداری های هرمی) محسوب می شوند. وب سایت مخصوص به خود را دارند، که از سرمایه گذاران جدید پول دریافت می کنند و به سرمایه گذاران قبلی خود می دهند. سرمایه گذاری در HYIP ها شبیه قمار است، هرکس که بتواند پول را زودتر از آن خارج کند، سود می کند. خطر از دست دادن پول بسیار زیاد است اما میزان بازده میتواند ماهانه از 10 تا 15% باشد. نمونه هایی از HYIP

اخیرا HYIP ها شکل دیگری به خود گرفته اند. با افزایش محبوبیت کریپتو کارنسی ها، هر روزه پروژه های بیشتری شروع به استفاده از ICO ها کرده اند تا وسیله ی فروش توکن های خود اقدام به جذب سرمایه گذار کنند. طبق داده های سایت Coin Market Cap ، بیش از 1000 نوع کریپتو کارنسی در جهان وجود دارد. این لیست به صورت مداوم تغییر میکند و نوسازی می شود و این بدان معنی است که بسیاری از آنها قابل استفاده و یا قابل اعتماد نیستند.

خطرات سرمایه گذاری:

  • هیچ تضمینی وجود ندارد که HYIP یک طرح کلاهبرداری نباشد و پول بازپرداخت شود.
  • بیشتر هایپ ها چنان شرایطی برای بازپرداخت ها دارند که بستر کلاه برداری را خیلی قبل تر از موعد بازپرداخت ها برای آنها فراهم میکند
  • نمیتوان به طور قطع زمان دقیق انجام یک کلاهبرداری را پیشبینی کرد
  • هایپ ها سرمایه گذارانی را جذب خود می کنند که به ریسک کردن علاقه ی زیادی دارند

میتوان سرمایه گذاری در زمینه ی خرید و فروش املاک را نیز به این لیست اضافه کرد اما این نوع سرمایه گذاری بازدهی زیادی ندارد. بجز هزینه های مربوط به معاملات املاک و تراکنش ها، میزان سود شما نیز در مقایسه با معاملات بازار سهام کمتر است. سرمایه گذاران محافظه کار در زمینه ی املاک و مستغلات داخلی سرمایه گذاری می کنند و افرادی که می خواهند تابعیت کشور های خارجی را بدست آورند در املاک و مستغلات خارجی سرمایه گذاری می کنند. ایده های خود را با ما در میان بگذارید، اگر شما یک سرمایه گذار خصوصی بودید و سرمایه کمی در اختیار داشتید آن را در کجا سرمایه گذاری می کردید؟ پاسخ این سوال را برای ما کامنت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *