برای بسیاری از افرادی که در بازار مبادلات ارزی شروع به معامله می کنند پذیرفتن این حقیقت که معامله همواره با ریسک همراه بوده و وظیفه ی آن ها به حداقل رساندن این ریسک است سخت است. برخی معامله گران مبتدی مدیریت ریسک را نادیده می گیرند و در معامله به موفقیت نمی رسند و بدین ترتیب به کسب و کارهای دیگری که برایشان امن تر به نظر می رسد روی می آورند. 

فهم این موضوع ضروری است که فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی است و همواره با ریسک بالایی همراه است. اگرچه، در صورتی که تحمل بالایی در برابر ریسک داشته باشید و متوجه نقاط ضعف و راهبردهای معاملاتی باشید مدیریت کردن ریسک هایی که با آن ها در چنین بازار پرنوسانی مواجه هستید بدون مشکل خواهد بود. 

حال می خواهیم نگاهی دقیق تر به ریسک هایی که ممکن است در بازار فارکس با آن ها مواجه شوید بیندازیم:

  1. ریسک بازار: ریسک بازار به معنی این است که ارزش سرمایه گذاری ممکن است به دلیل حرکات شاخص یک سرمایه کاهش یابد. این اتفاق می تواند به دلایل اقتصادی، ژئوپلیتیک، یا سایر عوامل جهانی ایجاد شود که می توانند بر کل بازار مالی اثر بگذارند. برخی مثال های متداول ریسک بازار عبارتند از تغییر نرخ بهره، تغییر شاخص سرمایه ها، تغییر نرخ تبدیل ارز خارجی و غیره. 

  2. ریسک اهرم: در معاملات فارکس اهرم به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا معاملاتی باز کنند که به شکلی چشمگیر بزرگتر از سرمایه ی ورودی آن ها در بازار است. اگرچه، این کار تحت برخی شرایط یک شمشیر دولبه است که باعث می شود ضرر از سرمایه ی ورودی اولیه بیشتر باشد. 

  3. ریسک نقدینگی: برخی ارزها و سرمایه های مورد معامله از نقدینگی بیشتری در مقایسه با برخی دیگر برخوردار هستند. به طور کلی هر چقدر که یک سرمایه را سریع تر با قیمتی منطقی بتوانید بفروشید یعنی نقدینگی در گردش آن بالاتر است. بدین ترتیب، ریسک نقدینگی به حالتی اشاره دارد که در آن ممکن است نتوانید یک سرمایه را با یک قیمت بازاری مورد ترجیح فروخته و به سود مورد انتظاری که در ابتدا برای خود تعیین کرده بودید برسید. 

  4. ریسک نرخ بهره: ریسک نرخ بهره تاثیری مستقیم برای روی نرخ تبدیل ارز یک کشور دارد. هرچقدر نرخ بهره بالاتر باشد یک ارز قوی تر (و بر عکس) است. بنابراین، تغییرات نرخ بهره می تواند منجر به تغییرات اساسی در شاخص های بازار فارکس شود. 

  5. ریسک کشوری: ثبات سیاسی-اقتصادی نقشی کلیدی در معاملات ارزی بازی می کند. اگر یک کشور منابع کافی برای حصول اطمینان از داشتن یک نرخ تبدیل ارز ثابت نداشته باشد تغییرات نرخ تبدیل ارز می تواند منجر به کاهش شاخص ارزی یک کشور شده و در نتیجه تاثیری شگرف بر روی نرخ تبدیل ارز یک ارز خارجی بگذارد. 

  6. ریسک از بین رفتن: این ریسک به وضعیتی اشاره دارد که سرمایه گذاران نمی توانند به دلیل تمام شدن سرمایه شان معامله ی خود را نگه دارند. این بدین معنا است که علیرغم داشتن راهبرد معاملاتی بلند مدت، معامله گر سرمایه ی کافی در حساب معاملاتی خود ندارد تا بدین ترتیب اگر شاخص یک سرمایه در بازار به جهتی غیر دلخواه حرکت کرد او بتواند از معامله ی خود محافظت کند.

اتفاقات مشکل ساز

پس از شرح ریسک های اصلی در بازار فارکس تاکید بر این نکته ضروری است که بیشتر آن ها اغلب در نتیجه ی اشتباهات رخ داده در تحلیل بازار، شرایط خارج از کنترل یا همان فورس ماژور، و اشتباهات انسانی رخ می دهند.


اشتباهات مرتبط با تحلیل و پیش بینی بازار: پایش با دقت و نظام مند بازار و تصمیم گیری کافی بر اساس آن عاملی اساسی در به دست آوردن موفقیت توسط معامله گر است. هرگونه انتشار داده های اقتصادی، انتشار نتایج مرتبط با نشست های کمیته ی فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا و همچنین نشست های سایر بانک های مرکزی تاثیرات خود را دارند. بنابراین، سرمایه گذاران برای به حداقل رساندن ریسک باید تمامی جزییات بازار را در نظر داشته باشند. 

اگرچه، ارزیابی صحیح اهمیت اخبار خاص نسبتا پیچیده بوده و بنابراین اشتباه در تحلیل و پیش بینی بازار امری شایع است. در زیر برخی توصیه ها را برای کاهش دادن ریسک مطرح می کنیم:

به هر آنچه که در رسانه ها منتشر می شود به شکل چشم بسته اطمینان نکنید و به پیش بینی های ”تخصصی” به طور خاص دقت کنید. به داده های رسمی ای که بنگاه های خبری و منابع رسمی منتشر می کنند استناد کنید. 

از ابزارهای تحلیلی اضافی مثل تقویم اقتصادی و ابزارهای غربالگری شاخص های مالی استفاده کنید

داده های اقتصادی ای که فعال و در جریان زدند را تخمین بزنید و این تخمین را با پیش بینی های متخصصان و داده های منتشر شده در گزارش های قبلی مقایسه کنید.

وقایع خارج از کنترل (فورس ماژور): فورس ماژور می تواند در نتیجه تصمیمات غیرمنتظره ی سیاسی، فجایع طبیعی مبتنی بر فعالیت های انسانی، کشف ذخایر معدنی جدید، ورود از پیش اعلام نشده ی یک سرمایه ی مالی جدید به بازار، ورشکستگی ناگهانی، و غیره به وجود آید. فورس ماژور می تواند هم تاثیرات آنی و هم تاثیرات بلند مدت به همراه داشته باشد. 

عوامل انسانی: عوامل انسانی می تواند شامل موارد مانند استرس، نداشتن تمرکز حواس کافی، فرسودگی هیجانی، خستگی مفرط، و سایر عوامل مرتبط با شخصیت فرد و غیره شود. این موارد در هر زمینه ای ممکن است اتفاق بیفتند و معامله نیز از این قاعده مستثنی نیست.\.

.

.

 

نظر برای “مدیریت ریسک در طی معامله”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *