فارکس یک بازار بین‌المللی است که خریدارها و فروشندگان بی‌شماری را از سراسر دنیا دور هم جمع کرده است تا روزانه تریلیون‌ها دلار گردش مالی ایجاد کنند. از آنجا که معامله ارز به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی تبدیل شده است، بنابراین تاثیر اقتصاد کلان بر بازار فارکس بیش از همیشه قابل مشاهده است. با اینکه دیگر لزومی در معامله ارزهای رایج و محبوب برای معامله‌گران وجود ندارد اما به هر حال این ارزها نقطه شروع خوبی به حساب می‌آیند. در ادامه لیستی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار در بازار فارکس را مشاهده خواهید کرد:

  • بازارهای سرمایه، سهام، اوراق قرضه و کالاها
  • آمارهای کلان اقتصادی (مانند تورم)
  • اخبار سیاسی و به خصوص اتفاقات غیرمنتظره
  • آمار تجارت بین المللی (مانند مازاد و کسری تجاری)

در این مقاله آموزش خواهیم داد که کدام رویدادها و عوامل اقتصادی چگونه بر بازار فارکس تاثیر می‌گذارند و از بررسی آن‌ها چه استفاده‌ای در جهت انجام بهتر معاملات می‌توان کرد، پس با ما همراه باشید…

نقش اقتصاد کلان در فارکس

جالب است بدانید که بازار فارکس اغلب به وسیله فاکتورهای کلان اقتصادی هدایت می‌شود. این عوامل در ابتدا بر تصمیم‌های یک معامله‌گر تاثیر می‌گذارد و در وهله آخر موجب تغییر ارزش یک ارز خواهد شد. به طور کلی سلامت اقتصادی یک کشور کلید اصلی رشد ارز آن به حساب می‌آید، اما سلامت اقتصادی هر کشور می‌تواند به راحتی با رویداد و اتفاقات جدید دستخوش تغییر شود.
با این وجود اکثر معامله‌گران حرفه‌ای فارکس به منظم‌ترین حالت ممکن به کار خود ادامه می‌دهند، از قوانین معاملاتی پیروی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند اتفاقات اقتصادی پیرامون، باعث اضطراب و در نهایت گرفتن تصمیمات اشتباه شود.
در ادامه نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و همچنین تغییر ارزش پول می‌اندازیم، اما قبل از هرچیز به این نکته توجه نمایید که بازارهای ارزی بسیار پیچیده و وابسته به موارد متعددی هستند، بنابراین هیچ مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی نمی‌تواند به تنهایی باعث تغییر نرخ یک ارز شوند.

 

بازار سرمایه و فارکس

بازارهای سرمایه جهانی احتمالا ملموس‌ترین عامل تاثیرگذار در سلامت اقتصادی هستند، این مسئله به راحتی با بررسی اطلاعات عمومی منتشر شده در بازار سرمایه قابل مشاهده است. بخش بزرگی از پوشش رسانه‌ای و اطلاعات به روز از معاملات شرکت‌ها، موسسات و نهادهای دولتی قابل دسترس هستند.
افزایش یا کاهش ارزش اوراق بهادار یک کشور می‌تواند چشم‌انداز مناسبی از آینده اقتصادی آن باشد. از طرفی بسیاری از کشورها اقتصاد مبتنی بر بخشی خاص دارند، به عنوان مثال ارزش دلار کانادا به شدت به وضعیت نفت خام و فلزات بستگی دارد.
بدون شک افزایش قیمت نفت منجر به افزایش ارزش دلار کانادا به نسبت ارز سایر کشورها می‌شود.
معامله‌گران کالا نیز مانند معامله‌گران فارکس برای انجام معاملات خود به شدت به اطلاعات اقتصادی وابسته هستند، به طوری که در بیشتر مواقع یک خبر یا اتفاق اقتصادی تاثیر مستقیمی بر هر دو بازار معاملاتی می‌گذارد.
همچنین بازار اوراق بهادار از آنجا که به نرخ بهره متکی است شباهت زیادی از لحاظ تاثیر گیری اقتصادی با بازار فارکس دارد، بنابراین به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای فارکس می‌بایست این نکته آموزشی را بدانید که اطلاع از وضعیت اوراق قرضه و به ویژه اوراق قرضه دولتی برای تصمیم‌گیری بهتر و انجام معاملات صحیح‌تر بسیار مفید است.

تاثیر اقتصاد تجارت بین‌المللی در بازار فارکس

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار فارکس تعادل در تجارت میان کشورهاست. تراز تجاری در واقع میزان نسبی تقاضای کالای یک کشور است و طبیعتا کشوری که تقاضای بیشتری از کالاها و خدمات در سطح بین‌المللی دارد افزایش ارزش پول خود را شاهد خواهد بود.
برای مثال اگر خریداران، تقاضای کالای زیادی را از کشور آمریکا داشته باشند می‌بایست در ابتدا ارز خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند و در نهایت افزایش تقاضا برای دلار آمریکا موجب افزایش ارزش آن خواهد شد.
از طرف دیگر معمولا کشورهایی که از لحاظ تجاری دچار کسری هستند به دنبال خرید کالا از کشورهای دیگر هستند، بنابراین بیشتر ارز آنها به منظور خرید کالا فروخته و به ارز کشور ارائه دهنده تبدیل می‌شود که تاثیر منفی بر ارزش پول کشورشان می‌گذارد.

اخبار سیاسی و بازار فارکس

دورنمای سیاسی یک کشور تاثیر مستقیمی بر چشم‌انداز کلی آن کشور و در ادامه ارزش پول آن برای کشورهای دیگر می‌گذارد. معامله‌گران فارکس نیز برای پیش‌بینی ارزش آینده ارز کشورهای مختلف مدام اخبار اقتصادی و رویدادهای سیاسی را دنبال می‌کنند.
انتخابات که معمولا نتایج نامشخصی نیز دارند رویداد مهمی برای بازار ارز به حساب می‌آیند.، به عنوان مثال پیروزی حامیان اقتصاد و رشد مالی در انتخابات معمولا منجر به رشد نرخ ارز می‌شود. رفراندوم نیز نقش بسزایی در نرخ ارز دارد، حتما رفراندوم بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا را به خاطر دارید که رشد خوبی برای پوند به همراه داشت.
سیاست‌های مالی و اقتصادی کشورها دیگر عامل تاثیرگذار در بازار فارکس است. معامله‌گران فارکس همواره تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره را دنبال می‌کنند تا پیش‌بینی مطمئنی برای آینده ارزها انجام دهند.

آمار اقتصادی و فارکس

گزارش‌های اقتصادی دست راست یک معامله‌گر فارکس حرفه‌ای هستند! حتی بسیاری از معامله‌گران یک تقویم اقتصادی برای یادداشت این گزارش‌ها تهیه می‌کنند تا همیشه در این خصوص به روز و مسلط باشند.
تولید ناخالص داخلی یا به اصطلاح GDP یکی از مواردی است که بین معامله‌گران به شدت پیگیری می‌شود، چرا که این موضوع مبنای عملکرد اقتصادی یک کشور است. البته گزارش تولید ناخالص داخلی یک آمار اقتصادی عقب مانده است، به این علت که رویداد‌ها و اتفاقاتی که قبلا رخ داده است را گزارش می‌کند.
یک نمونه دیگر از مهم‌ترین آمار اقتصادی تورم است. تورم یک شاخص مناسب برای نشان دادن افزایش سطح قیمت‌ و کاهش قدرت خرید میباشد. تورم توانایی تاثیرگذاری منفی و مثبت را با هم دارد! از طرفی به علت کاهش قدرت خرید باعث کاهش نرخ ارز می‌شود و از طرف دیگر بانک‌ها را مجبور به افزایش نرخ ارز برای مهار تورم بیشتر می‌کند.
دیگر آمار اقتصادی تاثیرگذار بر بازار فارکس شامل مواردی چون سطح شغل و اشتغال‌زایی، میزان خرده‌فروشی و شاخص تولید می‌شود که اطلاعات مهمی در خصوص اقتصاد کشورها و وضعیت آینده ارز آن‌ها می‌دهد.

سخن پایانی

بازار فارکس به طور کلی توسط فاکتورهای اقتصادی هدایت می‌شود که بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارند و به طور کلی دورنمای اقتصادی یک کشور بزرگ‌ترین تاثیرات را بر ارزش پول آن دارد. مطالعه و بررسی شاخص‌های اقتصادی ،گزارش‌های مالی و اخبار سیاسی به معامله‌گران بازار فارکس کمک می‌کند تا همگام با اتفاقات به روز دنیا بتوانند بهتر معاملات خود را انجام دهند. در این مقاله تلاش کردیم انواع عوامل اقتصادی تاثیرگذار در بازار فارکس و نحوه استفاده از آن‌ها در جهت پیشرفت در بازار فارکس را آموزش دهیم، امیدواریم با مطالعه این مطلب پله‌های موفقیت در بازار را با سرعت بیشتری طی کنید.

 

پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به بازار معاملات با افتتاح حساب دمو در بروکر آمارکتس، مهارت خود را در محیطی بدون ضرر تقویت کنید.

با انجام معاملات مختلف، نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و بهترین استراتژی معاملاتی را برای خود انتخاب کنید.

برای کسب تجربه و داشتن معاملاتی موفق می توانید با مطالعه تحلیل‌های فاندامنتال و دیدن ویدئوهای آموزشی

در دیدئو ببینید

 

در بروکر آمارکتس به دانش معاملاتی خود بیفزایید.
با افتتاح حساب در بروکر آمارکتس از طریق ما، بهترین خدمات، تکنولوژی‌های جدید و بهترین شرایط معاملاتی در بازار فارکس را تجربه کنید:

  • واریز و برداشت فوری بدون کمیسیون
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • تحلیل‌های معاملاتی روزانه
  • ارائه بونوس و طرح های تشویقی
  • اسپرد از 0.2 پیپ واجرای دستور معاملاتی در 0.03 ثانیه
  • اهرم معاملاتی تا 1:3000

 

برای مطالعه مقالات ویژه بروکر آمارکتس کلیک کنید.


.برای ثبتنام و استفاده از امکانات ویژه بروکر آمارکتس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

.https://amarketsmoney.co/sign-up/real-persian/?g=114U6

.
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *