یکی از فراگیرترین روشها برای تعیین اهداف آموزشی، منطبق کردن اهداف بر اساس طبقهبندی شناختی است. به باور گروه فارکس گلد، یادگیری مراحل مختلفی دارد که به صورت پلکانی عمق یادگیری را بیشتر کرده و به فراگیری ماندگار میانجامند.
طبقهبندی ما شش سطح دارد
(حافظه، فهمیدن، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی)
در این طبقهبندی، تفکر به دو سطح پائین و بالا تقسیم شده است.
در تفکر سطح پائین، ذهن انسان درگیری اندکی با اطلاعات کسب شده دارد و یادگیری بیشتر در سطح حافظه باقی میماند.
در سطح تفکر پائین مراحل یادگیری به “به خاطر سپردن” و “فهمیدن” محدود هستند. جالب است بدانیم که بسیاری از منتقدین نظام آموزشی بر این باورند که بسیاری از دروس ما چه در سطح ابتدایی و چه دانشگاهی، بر اساس سطح تفکر پائین طراحی شدهاند و تکیه بیش از حد بر محفوظات و به خاطر سپردن بدون درگیر شدن ذهن با موضوع، مشکل بسیاری از دروس است.
در تفکر سطح بالا، چهار مرحله وجود دارد
“کاربرد”، “تجزیه و تحلیل”، “نقد و ارزیابی” و “آفرینش”.
در طراحی دروس به مدرسان پیشنهاد میشود که هر چه بیشتر دانشجویان را با مراحل سطح بالای تفکر درگیر کنند به این وسیله که اهداف آموزشی را از صرفا اتکا به حافظه به سمت فعالیتهای درگیر کننده ذهن با موضوع از قبیل کاربرد در عمل، تجزیه و تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش یک اثر جدید پیش ببرند.
در این صورت یادگیری از حافظه کوتاهمدت به حافظه بلندمدت منتقل شده و یادگیری ماندگار و بلندمدتی در ذهن دانشجو ایجاد میشود.
نفت خام آمریکا (US Crude)
طلا (XAUUSD)
یورو/دلار (EURUSD)