شرکت بویینگ یک غول هواپیماسازی آمریکایی است که توسط آقای ویلیام ادوارد بویینگ تاسیس شده است. شاخص Boeing (که با نام اختصاری BA) شناخته می شود اخیرا توجهات زیادی را به دلیل بحران کرونا و آتش گرفتن موتور هواپیماهای سری ۷۷۷ به خود جلب کرده است. از لحاظ گردش مالی بویینگ یکی از بزرگترین تولید کنندگان هواپیما در دنیا است و از لحاظ تعداد هواپیماهای تحویل داده شده در رتبه دوم قرار دارد. شاخص سهام این غول صنعت هوانوردی یکی از شاخص هایی است که در تعیین شاخص کلی اس اند پی ۵۰۰ نقش دارد و البته باید اشاره داشته باشیم که بخشی از شاخص نزدک ۱۰۰ نیست. آیا به سرمایه گذاری و خرید شاخص بویینگ علاقمند هستید؟ در این مقاله می خواهیم به پیشینه ی سهام بویینگ پرداخته و یک پیش بینی در رابطه با آن مطرح کنیم.

شاخص بویینگ: پیشینه ی تاریخی

بویینگ بهتر از هر شرکت دیگری می داند که آینده ی صنعت هوانوردی چگونه است. بی دلیل نیست که این شرکت ۲۰ میلیون دلار در شرکت  Virgin Galactic که صاحب آن اقای ریچارد برنسون است و می خواهد سفر به فضا را تجاری سازی کند سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری نشان می دهد که بویینگ عقب نشینی نکرده بلکه در خصوص آینده فکر می کند. اینکه آیا بویینگ در ماموریت شرکت Virgin Galactic عملا مشارکت خواهد کرد و شروع به ساختن فضا پیما می کند یک موضوع کاملا ناشناخته باقی مانده است.

سرمایه گذاری در بویینگ یک سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست و باید در سبد بلند مدت قرار گیرد. این شرکت به سختی در حال کردن بر روی هواپیماهای سری ۷۳۷ است و می خواهد دوباره دست بالاتر را در مقایسه با شرکت ایرباس داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که زمانی که سرمایه گذاری های بویینگ سود کافی را به همراه بیاورند ارزش این شرکت نیز بیشتر خواهد شد.

سود سهام

بویینگ اولین سود سهام خود را در سال ۱۹۳۷ میلادی پرداخت کرد و سپس این کار را از سال ۱۹۴۲ تا ۲۰۱۹ میلادی ادامه داد. پس از بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ بویینگ نیز همانند سایر شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که برای ۳ تا ۵ سال آینده سود سهامی پرداخت نخواهد شد. علیرغم اینکه بویینگ همواره به دنبال سرمایه گذاران جدید گشته و به طور متوسط ۲.۵ درصد به آن ها سود پرداخت کرده تصمیم مذکور نشان می دهد که این شرکت به ”سلامت” تعهد نشان می دهد. این شرکت انتخاب کرده که به طور موقت ”به شکل طبیعی خود” بازگردد تا در بلند مدت به ” شکلی فوق العاده” برسد.  

شرکت بویینگ یکی از شرکت هایی است که از روند جهانی شدن، رشد جمعی طبقه ی متوسط اجتماعی در چین، و شکوفایی صنعت هوانوردی از اوایل دهه ی اول قرن ۲۱ نفع برده و بدین ترتیب شاخص این شرکت در بسیاری از سبدهای سرمایه گذاری یافت می شود، اما باید بدانیم که بویینگ در طی بحران کرونا تاثیر منفی شدیدی را پذیرفت.

اخیرا بویینگ در وضعیت بد دیگری قرار گرفت و آن آتش گرفتن موتور هواپیما 777 بود. اخبار مرتبط با این موضوع بر روی شاخص های سهام تاثیر گذاشت و شاخص بویینگ دوباره نزولی شد. موتور هواپیمای نامبرده در منطقه ای مسکونی در شهر دنور و در ایالت کلورادو آتش گرفته بود و برخی تکه های باقی مانده در محله ی مسکونی سقوط کرد. ویدیوی مرتبط با سقوط قطعات سوخته ی هواپیما 

 

به شکلی گسترده در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت.

در نهایت شاخص بویینگ زمانی که معلوم شد همه چیز دوباره به خوبی پیش می رود به شکلی سریع بازیابی شد. پس از آتش گرفتن موتور بویینگ سریعا دستور توقف حرکت هواپیماهای مدل ۷۷۷ با موتوری مشابه را داد. ۱۲۸ هواپیمای مدل ۷۷۷ ای که ساخته شده اند تنها زمانی قادر به پرواز دوباره خواهند بود که تحقیقات مرتبط با آتش گرفتن موتور آن ها کامل شود. شرکت بویینگ و سایر ایرلاین ها در تحقیقات نامبرده به شکلی تنگاتنگ با نهاد مدیریت هوانوردی در آمریکا که FAA نام دارد در ارتباط هستند.

پس از آنکه پرداخت سود به دلیل بیماری همه گیر کرونا متوقف شد بسیاری از سرمایه گذاران با تعجب این پرسش  را مطرح می کردند که آیا باز کردن موقعیت های معاملاتی برای سهام بویینگ هنوز ارزشمند است یا خیر. البته در اینجا می خواهیم بگوییم که شاخص بویینگ در سال های آینده می تواند حرکت صعودی پرشیبی داشته باشد،

یکی از مهمترین شرکت های موجود در دنیا

چنین تیتری احتمالا جسورانه است اما نمی توان آن را یک اغراق دانست. بویینگ نقشی محوری در صنعت توریسم دارد که گاهی آن را ”بزرگترین صنعت دنیا” می دانند. این نقش محوری به خاطر گردش مالی بویینگ نیست اما دلیل آن را می توان ”اشتغال” دانست. بخش توریسم در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد میزان اشتغال را افزایش داده است.

شرکت  هواپیما، هلیکوپتر و  پهباد برای وزارت دفاع آمریکا تولید می کند. بعد از تامین اجتماعی باید گفت که بخش دفاعی در آمریکا در بودجه ی فدرال بیشترین بودجه را به خود جذب می کند (۹۳۴ میلیارد دلار در بازه ی زمانی اکتبر ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱). لازم  به ذکر است که این شرکت بویینگ بوده که تولیدات معروف Airforce One را انجام داده است.

از آنجا که بویینگ دومین توزیع کننده ی تولیدات هواپیمایی در دنیا است (اولین توزیع کننده شرکت ایرباس است) بخشی اساسی در جامعه ی جهانی را تشکیل می دهد و رویکردی خوش بینانه نسبت به چشم انداز شاخص آن وجود دارد.

توسط badpar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *